De stationsluifel. Zicht op het toekomstig station van Mechelen in vogelperspectief. Het stationsplein aan de stadszijde vormen het sluitstuk van een nieuwe commerciële as naar het stadscentrum. Voetgangers, fietsers en openbaar vervoer krijgen prioriteit.

De fietspuzzel zorgt voor een comfortabele en veilige kruising van de Leuvensesteenweg met de Tangent (de nieuwe ontsluitingsweg). Deze voor Vlaanderen unieke constructie voor fietsers en voetgangers past perfect in het nieuwe stedelijke landschap.  Reizigers van De Lijn krijgen een overzichtelijk busstation aan de Arsenaalzijde van het station, met een eigentijdse Lijnwinkel en comfortabele wachtzones. Er blijft een halteplaats aan de stadszijde van het station.
Vanuit de Tangent kan men probleemloos de ondergrondse parkeergarage met een capaciteit van 2.000 wagens bereiken. Uiteraard komen er laadpalen voor elektrische wagens. Er is ook een rechtstreekse toegang tot de stationshal. Ondergronds is er ook een ruime kiss& ride voorzien. Waar mogelijk rijden auto's en treinen boven elkaar. Deze doordachte ingreep garandeert een maximaal behoud van open ruimte.
 
Dankzij de Diabolo spoor je vanuit Mechelen rechtstreeks en op 10 minuten naar de luchthaven van Zaventem. Bovendien zal de hogesnelheidstrein dankzij de spoorbypass de verbinding Brussel-Amsterdam optimaal kunnen bedienen. Het Colomapark. De stationswijk wordt beter verbonden met het stadscentrum en andere wijken in de buurt. Het doorgaande verkeer gaat ondergronds waardoor nieuwe mogelijkheden gecreëerd worden.
   
 De nieuwe perronhal met golvend dak. Rechts zie je de nieuwe sporen 11 en 12. Er zullen naar alle perrons liften, roltrappen en trappen voorzien worden.  Een zicht vanop de Brusselsesteenweg waar de Tangent begint/eindigt. De nieuwe autoweg zal hier een asverschuiving maken richting een nieuw kruispunt op de Jubellaan. Fietsers en voetgangers krijgen er een veilige en comfortabele oversteek in de vorm van een brug.
   
Het toekomstige Dijlepad zal helemaal hersteld en opgefrist worden. Daarbij komt er ook een nieuwe wandel-en fietsverbinding van het Douaneplein naar het station. Het huidige Postzegelvaduct wordt afgebroken en er komen twee bruggen in de plaats. Een beweegbare brug, te vergelijken met de Colomabrug, voor auto's, fietsers en voetgangers. En een verhoogde busbrug die ook door fietsers en voetgangers kan gebruikt worden. 
   
 Het toekomstige station wordt een transparant gebouw. Niet alleen door de glaspartijen, maar ook door het aantal gangen door het stationsgebouw. Nu is het gebouw nog een barrière tussen verschillende wijken. Later kunnen we oa door bovenstaande diagonaalweg 24/24u door het gebouw lopen. De diagonaal loopt dwars door het gebouw. Er kunnen bussen, fietsers en voetgangers door.  Aan de stadszijde van het stationsgebouw bevindt zich ook 'de plaza' een mooie, lichte, open ruimte met mogelijkheiden voor evenmenten, winkels, een travelcentre en een wachtzone.
   
   
   
   

Copyright © 2013 Mechelen in beweging.    Login Klankbordgroep / PersWebdesign door WebMamba.