Een nieuw jaar, een nieuwe stationsfaçade voor Mechelen

Een nieuw jaar, een nieuwe stationsfaçade voor Mechelen

Vanaf maandag 22 januari start de aannemer met de bouw van de stationsbogen voor de nieuwe perrons 1 en 2 aan de stadszijde van het station van Mechelen. De bogen worden in stukken per vrachtwagen naar de werfzone aan de voorkant van het station gereden. Als alles goed verloopt, staat het imposante geraamte tegen maart 2024 overeind.

De Arsenaalzijde van het station geeft al een duidelijk beeld van hoe het station er ook aan de stadszijde zal uitzien. Architect Brent Turchak en zijn team ontwierpen een moderne boogstructuur, een doorzichtige constructie met een combinatie van grote glaspartijen en duurzame, transparante kunststofkussens. “Copy paste” wat het uitzicht betreft, maar de bouw aan de stadszijde is net iets ingewikkelder door de meer beperkte werfruimte.

Reuzegrote Meccano

Vanuit de ateliers in Zwijndrecht worden de drie verschillende onderdelen van elke boog naar Mechelen gereden. Eerst is het de beurt aan de onderste elementen: de ‘voetstukken’. De transporten rijden de helling op ter hoogte van de Hanswijkvaart en lossen hun vracht op perron 1. Elke V-vormige boogvoet wordt met 44 boutverbindingen stevig in de betonconstructie van het perron verankerd. Het gewicht van de voeten bedraagt telkens 9500 kg. Voor de acht voetstukken van de twee bogen op perron 1 en 2 maakt dit dat er maar liefst 352 boutverbindingen nodig zijn. Daarop komen de ‘broekstukken’. Zij vormen de steunpunten voor de  ‘boogstukken’. Twee kranen met een hefvermogen van 120 ton hijsen alle onderdelen op elkaar. De stationsbogen bestaan uit stukken warmgewalst constructiestaal. In het volledige stationsproject  wordt meer dan 4000 ton staal verwerkt.

Eenmaal de 13 meter hoge bogen recht staan, start de aannemer met de afwerking van de overkapping: het dak en de lichtstraten met ETFE-kussens en glas. Ondertussen plaatst Infrabel de spoorinfrastructuur zoals ballast, dwarsliggers, rails en bovenleidingen in de spoorbakken. Maar eerst wordt op zondag 3 maart het grote publiek uitgenodigd om de werf en de bogen van dichtbij te bewonderen tijdens een Groot Werfbezoek. Bart Somers: “De stationsbogen zijn beeldbepalend voor het nieuwe station. Ze geven een idee van de kwaliteit en het ambitieniveau van het nieuwe gebouw. De symmetrie met de arsenaalzijde is natuurlijk niet toevallig. Vergeet voor- en achterkant. Het nieuwe station heeft een stadszijde en een Arsenaalszijde, allebei evenwaardig. Het is een poort naar de stad en de toekomstige wijk Ragheno, een landmark in lijn met de dynamiek en de uitstraling van het nieuwe Mechelen.”

Volgende stationsbogen

In het najaar van 2024 worden de nieuwe perrons en sporen 1 en 2 in dienst genomen. De sporen en perrons worden telkens twee per twee vernieuwd,  omdat ook tijdens de werken alle treinen moeten blijven rijden. Daarom zijn de werken aan de bovenbouw van het station opgedeeld in vijf grote fases, van de buitenste naar de binnenste sporen toe. Begin 2025 wordt gestart met de tweede bouwfase van het nieuwe station (perrons  9-10). ­­“De vernieuwing van het station van Mechelen past perfect in de stationsbenadering van NMBS: vlotte toegankelijkheid voor alle reizigers, een functionele inbedding in het stedelijk weefsel en een naadloze aansluiting op andere vervoersmodi. Het bestaande stadscentrum zal via een brede onderdoorgang onder de sporen en perrons met de nieuwe stadsontwikkeling aan de Arsenaalzijde verbonden zijn. Met de start van de bouw van de stationsbogen aan de stadszijde van het station wordt een nieuwe mijlpaal bereikt,” zegt Algemeen Directeur Stations van NMBS, Patrice Couchard. Tegelijk stelt het Team Minder Hinder alles in het werk om de reiziger comfortabel en veilig door de werken te loodsen. De aannemer krijgt in zijn opdracht duidelijke richtlijnen om de hinder te beperken. Zo gelden er bijvoorbeeld spertijden en routes voor de werftransporten, kuist de aannemer dagelijks het wegdek en de reizigersbrug.