Het stationsproject bouwt aan het Mechelen van de toekomst. In 2027 is het grootste bouwproject op Mechelse bodem klaar en zijn de scholieren van vandaag volwassenen. Daarbij zijn er ook een aantal scholen die grenzen aan het projectgebied, denk maar aan de Colomaschool, Basisschool De Puzzel, KA Zandpoortvest en Bimsem.
Afgelopen jaren organiseerde het communicatieteam workshops in het infopunt van Mechelen in Beweging, het Speelgoedmuseum, Technopolis én in de klassen. Momenteel komen we enkel nog op vraag in de klassen van het 5de en 6de leerjaar. Wil je graag dat we een lesuur interactief vertellen over deze grote bouwwerf? Mail naar info@mecheleninbeweging.be
klasworkshop in de Sint-Pietersschool
Workshop ‘Tunnelchallenge’ in Technopolis
Op deze pagina bieden we online ondersteunigstools om scholieren van het 5de en 6de leerjaar wegwijs te maken op de bouwwerf.
Bekijk onze inleidende video: De vijf ‘kunstwerken’ van het stationsproject:
Op ons Youtubekanaal vind je tal van andere leuke bouwvideo’s:
Timelapse bekleding stationswand
Hebben jullie de 192 'bubbels' van het nieuwe station al gezien? Dankzij deze luchtkussens nemen we in december '20 droog en uit de wind de trein op perrons 11 en 12.
Nieuw fietspad ontsluit wijk Arsenaal
Hoewel het nog even wachten is op de nieuwe fietsverbinding langsheen de Tangent, opent het stationsproject Mechelen in Beweging alvast een klein stukje nieuw fietspad tussen de Wagonstraat en het Dijlepad. Voor het eerst in haar bestaan krijgt de wijk Arsenaal daardoor een rechtstreekse verbinding met het groengebied van de Dijlevallei. Het is tegelijk voor voetgangers en fietsers ook erg belangrijk om de hinder te beperken die de volgende maanden onvermijdelijk wordt.
Stationsbogen krijgt luchtkussendak
Boven de toekomstige perrons 11 en 12 van het Mechelse station is de aannemer gestart met de plaatsing van ETFE. Dat is een hoogwaardige kunststof waarvan de toepassing stilaan doorsijpelt in de bouwwereld. Ze wordt in ons land voor het eerst gebruikt bij de bouw van een treinstation.
Het luchtkussendak van de stationsbogen
De bekleding van de wanden en de lichtstraten is in glas en EFTE-kussens. Dat zijn flexibele, lichte, vuil en vuurwerende kussen gemaakt van Teflon.
Ruwbouw fietssleuf Jubellaan
Aan de Jubellaan vereist de ruwbouw van de toekomstige fietssteuf. De sleuf is 189m lang en max. 7m breed. In 2021 zijn de tangent en de bijhorende fiets- en voetpaden klaar.
De gevelstructuur van het nieuwe station
De gevelstructuur van het nieuwe station weegt maar liefst 200 ton en beschermd ons tegen regen en wind. Ze wordt gebouwd uit staal, glas en ETFE.
Afwerking Tangent | Hinder N15 werffase 3
Om de aansluiting van de nieuw aan te leggen Tangent met de N15 mogelijk te maken, verdwijnt een deel van het fietspad aan de kant van Transit M. Daarom komt er een beveiligde oversteek voor voetgangers en fietsers. Die kunnen meteen ook gebruik maken van het nieuwe voet- en fietspad aan de kant van de Dijle.
Afwerking Tangent | HINDER Leuvensesteenweg fase 2
Vanaf morgen tot 15 december gaat er een nieuwe 👷♂️👷♀️fase in op de Leuvensesteenweg met opnieuw fiets- en voetpaden 🚲🚶♀️ aan beide kanten en 2x1 rijvakken voor de auto's e.d.
AfwerkingTangent | HINDER Leuvensesteenweg
Op alle invalswegen waar de Tangent op aansluit (Brusselsesteenweg, Jubellaan, Leuvensesteenweg, N15) en er nieuwe fiets-en voetpaden komen, is de aannemer begonnen en de verkeerssituatie gewijzigd. Deze werken zijn noodzakelijk. De wisselende verkeerssituaties zijn niet altijd makkelijk, maar het Minder Hinderteam van Mechelen in Beweging doet er alles aan het verkeer zo vlot mogelijk door de werfzone te laten.
Afwerking tangent en hinder Jubellaan
Op de Jubellaan wordt de huidige rijbaan tussen de nieuwe spoorwegbrug en de Colomalaan omgevormd tot werfzone.
Aan de kant van de Colomalaan ligt een volledig nieuwe rijbaan
met een nieuw fiets-en voetpad in dubbele richting.
Gemotoriseerd verkeer rijdt over een nieuwe rijbaan
met één rijstrook in elke richting en een voorsorteerstrook om naar de Colomalaan af te slaan.
Aan de kant van de Colomalaan komt er een nieuw pad in dubbele richting
Afwerking Tangent | Hinder op de N15
Op de N15 is intussen de verkeerssituatie opnieuw van kracht die al enkele zijn er twee rijvakken in de richting van Bonheiden en twee rijvakken in de richting van de stad. Fietsers en voetganger krijgen langs één kant in dubbele richting een veilig pad. De zijweg van de N15 blijft gedeeltelijk afgesloten, maar gemotoriseerd verkeer kan via de verkeerslichten aan de Plattebeekstraat de evenementenlocaties zoals sportpark, bioscoop en schaatsbaan bereiken. Ook de randparking Douaneplein blijft langs deze weg bereikbaar. De halte van de Shopping Shuttle wordt verplaatst naar de Zandpoortvest.
Gevelbekleding van het nieuwe station (kant Arsenaal)
Aan de achterkant van het station krijgt het nieuwe station en de Spoorbypass (sporen 11 en 12) steeds meer vorm.
We brachten ook twee stripalbums van Brik & Cactus. Kat en hond in huis, maar ware avonturiers op de werf van het stationsproject. Aan de hand van deze strips kunnen we de complexe bouwwerf op kindermaat verduidelijken. Wil je graag een album ontvangen? Stuur een mail met je adres naar info@mecheleninbeweging.be