Heb je nog vragen over het project? Vind je het niet tussen onze Veelgestelde vragen? Of maak je graag een afspraak met ons? Zoek contact: vul snel ons formulier in, mail ons of bel ons tijdens de kantooruren.
In de (tijdelijke) lokettenzaal van het station spot je de stationsmaquette. Dit bijzonder grote werkstuk geeft een deel van het traject van de spoorbypass en de tangent weer, maar focust vooral op het nieuwe stationsgebouw en de omringende straten en pleinen. De maquette is erg handig om dit zeer complexe project te situeren.
De verschillende projectpartners investeren samen 254,7 miljoen euro in een totaal nieuwe stationsomgeving.
Dankzij de spoorbypass kreeg het station aan de Arsenaalzijde twee extra sporen, 11 en 12. Die sporen zullen in de eerste plaats gebruikt worden voor de hogesnelheidstrein, maar ook voor de Diabolo. Met die nieuwe trein spoor je vanuit Mechelen rechtstreeks en op 10 minuten naar de luchthaven van Zaventem. De spoorbypass zal in een latere fase ook nuttig zijn voor het GEN. Dat is het Gewestelijk Expres Net dat de verbinding met Brussel moet optimaliseren. Op deze website vind je ook heel wat toekomstbeelden.
De huidige Vierendeelbruggen zullen blijven, ze zijn beschermd erfgoed. Aan de Arsenaalzijde werd in 2016 een nieuwe spoorwegbrug bijgebouwd. Aan de stadszijde van het kanaal komen er nog twee bruggen. Eentje voor busverkeer en taxi’s en eentje voor regulier verkeer. Voetgangers en fietsers zullen beide bruggen kunnen gebruiken. De nieuwe bypass- en busbrug worden voorzien van een geluidswerende afwerking.
In principe wordt er niet ’s nachts of op zondag gewerkt, maar in uitzonderlijke gevallen kan dit toch gebeuren. Zondag- of nachtwerk kan soms noodzakelijk zijn om te vermijden dat het openbaar vervoer, omwille van veiligheidsredenen, overdag buiten dienst moet treden. ’s Nachts zijn er ook minder reizigers, voetgangers, fietsers en automobilisten op pad die hinder zouden kunnen ondervinden. We proberen zeker om zondag- of nachtwerk ook tijdig aan te kondigen.
Het is gebruikelijk dat bij ingrijpende bouwwerken voorzorgsmaatregelen worden getroffen voor de buurtbewoners. Eén daarvan is het uittekenen van een perimeter rondom de bouwplek. Elk huis, appartement, kantoorgebouw en handelspand binnen die cirkel zal preventief worden beschreven door experten, in een zogenaamde ‘staat van bevinding’. Dit is een document met foto’s en een woordelijke beschrijving van een pand. Wanneer er schade optreedt gedurende de werkzaamheden, kan op deze manier nagegaan worden of deze veroorzaakt is door de werkzaamheden. Bewoners hoeven daar zelf geen initiatief toe te nemen. Wie in aanmerking komt voor een dergelijke staat van bevinding, wordt vanuit het project gecontacteerd.
Treinreizigers kunnen sinds september 2018 hun auto veilig en comfortabel parkeren in de nieuwe ondergrondse parking bij het station Mechelen. NMBS-klanten met een parkeerabonnement genieten van een voordelig tarief (1,60€/dag) en een gegarandeerde parkeerplaats. Ook treinreizigers zonder parkeerabonnement betalen een gunstig parkeertarief (6,85€/dag).
De parking zal 24u/24u en 7/7 dagen toegankelijk zijn met een parkeerticket of -badge. Deze badge of MoBIB-kaart waarop het abonnement wordt geladen, kan worden gekocht tegen de eenheidsprijs van 5 euro aan de loketten van het station. De parkeertickets worden om veiligheidsredenen enkel met een bank- of kredietkaart betaald.