Onderdelen

Onderdelen

Het stationsproject bestaat uit vijf onderdelen:

  1. Een nieuw stationsgebouw
  2. Een nieuwe spoorbypass met twee nieuwe sporen 11 en 12
  3. De tangent: een nieuwe verbindingsweg tussen de Brusselsesteenweg en de N15.
  4. Nieuwe fiets- en voetpaden tussen de Brusselsesteenweg en de N15
  5. Een nieuw busstation

De Tangent

De Tangent is een 2,7km nieuwe weg tussen E19 Mechelen-Zuid en het Douaneplein. De Tangent verbetert de bereikbaarheid van Mechelen aanzienlijk.

Stationsparking alleen bereikbaar via Motstraat

Wist je dat…

...er 106.000m³ beton werd gestort. Dat zijn 13 miljoen bakken Gouden Carolus.

...er 215.000 ton staal in de ruwbouw zit. Dat is 5550× het gewicht van de Mechelse beiaard in de Sint-Romboutstoren.

...er 13.175m² funderingswanden staan. Dat is twee maal het vernieuwde voetbalveld van KV Mechelen.

...er onder het hele stationsproject 40km funderingspalen zitten. Dat is 400× de lengte van de Sint-Romboutstoren.

...er 1,5 miljoen m³ grond verzet werd. Dat zijn 600 Olympische zwembaden.

...de pijlers onder de schuine dakzijde even hoog zijn als de pilaren van de middenbeuk van de Sint-Romboutstoren? (12m)

...de stationsbuurt krijgt tal van nieuwe betonnenbruggen en twee stalen bruggen bij. De stalen brug over de Dijle weegt 530 ton.

...de hoge snelheidstreinen dankzij de spoorbypass voortaan 160 km/u zullen kunnen rijden, tegen 100km/u vandaag.

Benieuwd wat het uiteindelijk allemaal zal geven?
Bekijk dan de Toekomstbeelden…