Het stationsproject bestaat uit vijf onderdelen:
De Tangent is een 2,7km nieuwe weg tussen E19 Mechelen-Zuid en het Douaneplein. De Tangent verbetert de bereikbaarheid van Mechelen aanzienlijk.
...er 106.000m3 beton werd gestort. Dat zijn 13 miljoen bakken Gouden Carolus.
...er 215.000 ton staal in de ruwbouw zit. Dat is 5550x het gewicht van de Mechelse beiaard in de Sint-Romboutstoren.
...er 13.175m2 funderingswanden staan. Dat is twee maal het vernieuwde voetbalveld van KV Mechelen.
...er onder het hele stationsproject 40km funderingspalen zitten. Dat is 400x de lengte van de Sint-Romboutstoren.
...er 1,5 miljoen m3 grond verzet werd. Dat zijn 600 Olympische zwembaden.
...de pijlers onder de schuine dakzijde even hoog zijn als de pilaren van de middenbeuk van de Sint-Romboutstoren? (12m)
...de stationsbuurt krijgt tal van nieuwe betonnenbruggen en twee stalen bruggen bij. De stalen burg over de Dijle weegt 530 ton.
...de hoge snelheidstreinen dankzij de spoorbypass voortaan 160 km/u zullen kunnen rijden, tegen 100km/u vandaag.