Het stationsproject bestaat uit vijf onderdelen:
De Tangent is een 2,7km nieuwe weg tussen E19 Mechelen-Zuid en het Douaneplein. De Tangent verbetert de bereikbaarheid van Mechelen aanzienlijk.
...er <strong>106.000m³ beton</strong> werd gestort. Dat zijn 13 miljoen bakken Gouden Carolus.
...er <strong>215.000 ton staal</strong> in de ruwbouw zit. Dat is 5550× het gewicht van de Mechelse beiaard in de Sint-Romboutstoren.
...er <strong>13.175m² funderingswanden</strong> staan. Dat is twee maal het vernieuwde voetbalveld van KV Mechelen.
...er onder het hele stationsproject <strong>40km funderingspalen</strong> zitten. Dat is 400× de lengte van de Sint-Romboutstoren.
...er <strong>1,5 miljoen m³ grond</strong> verzet werd. Dat zijn 600 Olympische zwembaden.
...de pijlers onder de schuine dakzijde <strong>even hoog</strong> zijn als de pilaren van de middenbeuk van de Sint-Romboutstoren? (12m)
...de stationsbuurt krijgt tal van nieuwe betonnenbruggen en twee stalen bruggen bij. De stalen brug over de Dijle weegt <strong>530 ton</strong>.
...de hoge snelheidstreinen dankzij de spoorbypass voortaan <strong>160 km/u</strong> zullen kunnen rijden, tegen 100km/u vandaag.