Het stationsproject bestaat uit vijf onderdelen:
De Tangent is een 2,7km nieuwe weg tussen E19 Mechelen-Zuid en het Douaneplein. De Tangent verbetert de bereikbaarheid van Mechelen aanzienlijk.
...er 106.000m³ beton werd gestort. Dat zijn 13 miljoen bakken Gouden Carolus.
...er 215.000 ton staal in de ruwbouw zit. Dat is 5550× het gewicht van de Mechelse beiaard in de Sint-Romboutstoren.
...er 13.175m² funderingswanden staan. Dat is twee maal het vernieuwde voetbalveld van KV Mechelen.
...er onder het hele stationsproject 40km funderingspalen zitten. Dat is 400× de lengte van de Sint-Romboutstoren.
...er 1,5 miljoen m³ grond verzet werd. Dat zijn 600 Olympische zwembaden.
...de pijlers onder de schuine dakzijde even hoog zijn als de pilaren van de middenbeuk van de Sint-Romboutstoren? (12m)
...de stationsbuurt krijgt tal van nieuwe betonnenbruggen en twee stalen bruggen bij. De stalen brug over de Dijle weegt 530 ton.
...de hoge snelheidstreinen dankzij de spoorbypass voortaan 160 km/u zullen kunnen rijden, tegen 100km/u vandaag.