Nieuwsoverzicht

Nu de treinperrons en -sporen 9 en 10 afgebroken zijn, start vanaf 24 maart de afbraak van een stukje stationshal en het uitgraven van de bouwput. De aannemer creëert een extra werftoegang aan de Arsenaalzijde kant Antwerpen, ter hoogte van perron 11. Via deze extra werfpiste voert de aannemer de uitgegraven grond af en laat hij het wapeningsstaal en de beton voor de nieuwe structuur aanleveren. Hierdoor moeten de vrachtwagens kruisen met de voetgangers die in- en uit het station komen. We  zorgen er voor dat er altijd een aangepaste en veilige looproute is. Volgende werken worden tussen maart en april uitgevoerd en zullen tot eind 2026 in gebruik zijn. Treinreizigers ondervinden drie ingrepen op hun looproute Door de bouw van de nieuwe werftoegang, worden de trappen van perron 11 en 12 aan één kant (richting Antwerpen) afgesloten. Er komt een nieuwe, tijdelijke trap naar perron 11 op de plaats waar eind 2026  de nieuwe roltrappen gemonteerd worden. De trappen kant Brussel, de liften en de roltrappen van perron 12 blijven wel in gebruik. Ook perron 7 krijgt een tijdelijke trap op de plaats van de oude roltrappen. De betonnen koker van de huidige reizigersdoorgang onder perron 8, 9 en 10...

Wat is een sketchmeet? Een sketchmeet is een bijeenkomst voor mensen die graag tekenen of schilderen. Iedereen is welkom om in en rond het station van Mechelen te tekenen en het gebouw op z’n eigen manier in beeld te brengen. Het is een leuke en toegankelijke namiddag om zelf creatief bezig te zijn, getuige te zijn van andere artiesten hun creatief proces en mensen te leren kennen die bezig zijn met tekenen. Mechelen in Beweging en urban sketcher Sander Peli geven tekenaars tijdens werfsketch de kans om te komen tekenen op plekken die anders niet toegankelijk zijn. Zin om de grootste stationswerf van het land in beeld te brengen? Schrijf je dan zeker in. We sluiten de sketchmeet af met een throw-down. Hierbij toont iedereen die dat wil zijn werk aan de groep. Deelnemers die willen kunnen hun tekening bezorgen aan Mechelen in beweging. Zij hangen een selectie van de werken op in de stationswerf met vermelding van de naam van de kunstenaar. De Sketchmeet en de daaropvolgende expo is een samenwerking tussen Sander Peli en Mechelen in Beweging.  Praktisch We spreken af op zondag 6 april om 14.00u aan de kiss&ride, arsenaalzijde van het station Mechelen. Dat is aan de laatste sporen. Voor meer info om er te geraken: klik...

De vernieuwing van de perrons 8,9 en 10 gaat tot diep onder het station. We graven spoorwegtallud (volle grond) uit om het station onder de sporen groter te maken. Daarom breidt de werfzone uit tot in de kiss& ride van de ondergrondse parking. Het gaat om een kleine uitbreiding, maar er zal toch een impact zijn van lawaai, trillingen en stof. We proberen deze hinder tot een minimum te beperken door volgende ingrepen: - Is het (te) druk in de kiss& ride? De ondergrondse stationsparking is een alternatief: je kan er 30 minuten vrij halt houden. De kiss&ride zal wel steeds bereikbaar blijven. Blijf je langer dan 30 minuten? Raadpleeg hier alle tarieven: https://www.belgiantrain.be/...

Op 3 februari start de aannemer met de bouw van het Nieuw Logistiek Centrum (NLC) van de NMBS en vervolgens de Arsenaalverbinding. Op 3 februari komt er een nieuwe, tijdelijke verkeerssituatie in jouw wijk: de Motstraat wordt geknipt (zie onder paarse strook). Op 27 januari komt er al een parkeerverbod in een deel van  de Motstraat, de kleine Motstraat en de Mollestraat. Deze nieuwe verkeerssituatie duurt ongeveer 2 jaar. Werfzone breidt uit naar de Motstraat NMBS vervangt 2 oude loodsen door een nieuwe, logistieke loods (NLC) voor de Centrale Werkplaatsen. Om dit gebouw te realiseren wordt een stuk van de Motstraat afgesloten. Gedurende de werken voor het NLC start Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Mechelen met de bouw de Arsenaalverbinding fase 1:  namelijk van de Leuvensesteenweg tot het Rode Kruis. Bereikbaarheid en circulatie verkeer: Bewoners en bedrijven: Alle woningen en bedrijven blijven bereikbaar met de auto of vrachtwagen. Er komt een parkeerverbod in het geknipte deel van de Motstraat, Mollestraat en de kleine Motstraat. Voetgangers en fietsers: Het fiets- en voetpad in de Motstraat wordt afgesloten. Het doorgaand fiets- en voetgangersverkeer gaat in twee richtingen via de Dellingstraat. Deze wordt een fietsstraat. Doorgaand autoverkeer en leveranciers: Het gemotoriseerd verkeer maakt...

In april organiseerden we een sketchmeet in en rond het station. De resultaten daarvan zijn te bewonderen aan de Arsenaalzijde van het station. Wil je zelf zo'n mooie tekening in huis halen? Doe mee aan onze wedstrijd en maak kans op een van de prachtige forexprints. Hoe kan je meedoen? Volg @Mecheleninbeweging op Instagram Plaats een post of story op Instagram waarin je @Mecheleninbeweging tagt Mail naar info@mecheleninbeweging.be en maak kans op een van onze kunstwerken Zelden was de combinatie van een oud en nieuw station zo fascinerend als in Mechelen. Mechelaar Sander Peli en 9 andere urban sketchers bundelden hun talent en tekenden, schilderden en schetsten het station van Mechelen vanuit verschillende standpunten. De architect van het nieuwe stationsgebouw, Brent Turchak, voegde er één van zijn originele ontwerpen uit 2012 aan toe. Wil je meer werk van deze kunstenaars bewonderen? Volg hen op Instagram: @sanderpeli @anna_balotsina @gloriarussoto @ilsecayron @Mika_hell_usk @stefano.boidi @tinnekeneefs @11jennylee Raoul Cambier Veel succes!...

Sinds 15 december kunnen reizigers ook op perron 2 in Mechelen de trein nemen. Met de ingebruikname van dit tweede, vernieuwde perron wordt 1 van de 5 spoorfases definitief afgerond. De aannemer bereidt de zone van perron 8, 9 en 10 voor. Meteen na de kerstvakantie start gedurende 2 jaar spoorfase 2. Perron 1 en 2 klaar en volledig toegankelijk Op 4 november werd het vernieuwde en verhoogde perron 1 geopend. Sinds kort is perron 1, naast de vaste brede trappen, ook bereikbaar via roltrappen én liften. Op 15 december ging perron 2 in gebruik. Dit perron heeft twee tijdelijke trappen en een lift. Perron 2 is via drie doorsteken ook verbonden met het oude perron 3. De definitieve (rol)trappen voor perron 2 worden pas tijdens de vernieuwing van perrons 3 en 4 geplaatst....

Aan de Arsenaalzijde beweegt er opnieuw wat. Begin december startte de afbraak van de oude sporen en de perrons met luifel. Een aantal waardevolle elementen, zoals de naamborden van Mechelen, werden overgebracht naar het patrimonium van de NMBS in Schaarbeek. Ook ter hoogte van de toekomstige Diagonaal (de nieuwe weg voor bussen, fietsers en voetgangers dwars onder de sporen) maakte de NMBS een toegangshelling aan de Arsenaalzijde. Via deze helling zal er in spoorfase 2 materiaal af en aangeleverd worden. Denk maar aan de afvoer van grond en puin, de aanvoer van beton en wapeningsstaal maar ook de onderdelen van de 13 meter hoge boogstructuur. Op termijn komen er twee torenkranen in de oude spoorbakken om de bouwmaterialen te verplaatsen. De werken omvatten: Vernieuwing van de sporen en perrons: het nieuwe eilandperron 9/10 zal dezelfde look krijgen als perron 1,2, 11 en 12: de nieuwe, lichte tegels in combinatie met de donkere, tactiele tegels zorgen voor aangename en veilige looproutes. Ondertussen plaatst Infrabel de spoorinfrastructuur zoals ballast, dwarsliggers, rails, bovenleidingen in de spoorbakken. Doortrekken van de stationsoverkapping: eenmaal de constructie van de bogen er staat, start de NMBS opnieuw met de afwerking. In deze spoorfase moet er geen façade...

Infrabel en haar studiebureau TUC RAIL werken ook stapsgewijs verder aan de vernieuwing van de spoorinfrastructuur. Zo zijn de voorbije maanden en tijdens de herfstvakantie onder meer de bedding, sporen, ballast (= laag stenen), wissels, seinen en bovenleiding van de perronsporen 1-2 volledig vernieuwd. Vanaf maandag 4 november kunnen de treinen onmiddellijk aan normale snelheid over de sporen 1 en 2 rijden. In nauw overleg met NMBS werkt Infrabel ook gefaseerd verder aan de vernieuwing van de overige sporen in het station (zie hierboven in het persbericht) en aan andere werkzaamheden in de omgeving. Het golvende dak van het station verwijst naar de historische Vierendeelbruggen over de Leuvense Vaart. Infrabel is bezig met de vernieuwing van de 3de Vierendeelbrug (spoorlijn Antwerpen – Mechelen – Brussel). Deze dubbelsporige metalen brug met een overspanning van 63 meter dateert uit 1935 en wordt de komende jaren (met afwerking in 2027) volledig gerenoveerd: ze wordt gezandstraald en geschilderd en ook de staalstructuur wordt hersteld. De twee andere Vierendeelbruggen over de Leuvense Vaart zijn al volledig gerenoveerd waarvan de 2de brug heel recent. Impact: Geerdegemvaart: vanaf dinsdag 12/11 start de bouw van een containerpad voor fietsers en voetgangers. De nieuwe doorgang is 6 meter lang en...

Begin 2025 start dan de volgende bouwfase van de vernieuwing van het station en wordt koortsachtig gewerkt aan de Arsenaalzijde. Dan komen perrons 8, 9 en 10 aan de beurt. Met de herinrichting van het stationsplein als afsluiting, zullen de werken naar verwachting tegen 2030 volledig zijn afgerond. ​ ​ Het station van Mechelen is met bijna 20.000 opstappende reizigers per dag een belangrijk knooppunt. Het stilleggen van het treinverkeer is gedurende de werken niet mogelijk vandaar dat in vijf verschillende fases wordt gewerkt met telkens een aantal perrons die buiten dienst gaan, met zo beperkt mogelijke hinder voor de reiziger....

Het stationsproject in Mechelen heeft een nieuwe mijlpaal bereikt: de eerste treinreizigers namen vanmorgen de trein op perron 1.  De afwerking van de façade aan de stadszijde – samen met de eerder afgewerkte gevel aan de Arsenaalkant – geeft het station een duidelijk herkenbaar gezicht; een nieuw stadsicoon. ​ Wat is er nieuw aan perron 1 en 2? De vernieuwde en verhoogde perrons 1 en 2 zullen makkelijk bereikbaar zijn via vaste brede trappen, roltrappen en liften en betekenen een ware kwaliteitsboost voor de beleving van de reiziger. De stationsbenadering van NMBS gaat immers uit van een vlotte toegankelijkheid ​voor alle reizigers, een functionele inbedding in het stedelijk weefsel ​en een naadloze aansluiting op andere vervoersmodi. Perron 1 is al vanaf 4 november geopend voor de reizigers en perron 2 komt vanaf het nieuwe vervoersplan op 15/12 aan de beurt. De definitieve (rol)trappen voor perron 2 worden tijdens de vernieuwing van perrons 3 en 4 geplaatst; tot dan is perron 2 toegankelijk door middel van een lift en trappen. De reizigers op de perrons worden door de golvende, tot max. 16 meter hoge, overkappingen en de transparante gevel tegen weer en wind beschermd. De zitbanken zijn ingewerkt in de voeten van de luifel. Net...