Nieuwsoverzicht

 Wandel jij op 3 maart onder de nieuwe stationsbogen van Mechelen? De afgelopen maanden zijn er grote stappen gezet op deze megawerf: de ruwbouw van de spoorbakken, de perrons 1 en 2, de toekomstige plaza en natuurlijk dé eyecatcher… de montage van de 13 meter hoge stationsbogen! Kortom, er valt tijdens het Groot Werfbezoek een ruime waaier aan bouwactiviteiten te spotten. Trek je stevige schoenen aan en bezoek op zondag 3 maart de werf van het station van Mechelen. Praktisch: Wandeling duurt+- 1u Gratis en zonder inschrijving Aanmelding bij start en fluohesje is verplicht starten kan tussen 9-15u Stevige (stap)schoenen zijn verplicht: er zijn onverharde stukken en steile trappen Niet toegankelijk voor buggy’s, rolstoelen of mensen die slecht te been zijn Bereikbaarheid start/einde werfbezoek: Te voet: wandel naar de Stationsstraat thv het busstation van De Lijn. Daar zie je de werfingang. Met de fiets: stalling op de werf tegenover infopunt Met de auto: ondergrondse stationsparking NMBS Met de trein: wandel naar de uitgang aan de stadszijde. Ter hoogte van het busstation vind je de werfingang...

Vanaf maandag 22 januari start de aannemer met de bouw van de stationsbogen voor de nieuwe perrons 1 en 2 aan de stadszijde van het station van Mechelen. De bogen worden in stukken per vrachtwagen naar de werfzone aan de voorkant van het station gereden. Als alles goed verloopt, staat het imposante geraamte tegen maart 2024 overeind. De Arsenaalzijde van het station geeft al een duidelijk beeld van hoe het station er ook aan de stadszijde zal uitzien. Architect Brent Turchak en zijn team ontwierpen een moderne boogstructuur, een doorzichtige constructie met een combinatie van grote glaspartijen en duurzame, transparante kunststofkussens. “Copy paste” wat het uitzicht betreft, maar de bouw aan de stadszijde is net iets ingewikkelder door de meer beperkte werfruimte. Reuzegrote Meccano Vanuit de ateliers in Zwijndrecht worden de drie verschillende onderdelen van elke boog naar Mechelen gereden. Eerst is het de beurt aan de onderste elementen: de ‘voetstukken’. De transporten rijden de helling op ter hoogte van de Hanswijkvaart en lossen hun vracht op perron 1. Elke V-vormige boogvoet wordt met 44 boutverbindingen stevig in de betonconstructie van het perron verankerd. Het gewicht van de voeten bedraagt telkens 9500 kg. Voor de acht voetstukken van de twee bogen...

Infrabel voert voorbereidende werken uit aan de sporen aan beide kanten van het station (tussen de Geerdegemvaart en de spoorbrug over de Postzegellaan en tussen de Leuvensesteenweg en de standplaats van De Lijn). Dit omvat o.a. werken aan de kabelwegen, spoorbermen en bovenleiding. De ingrepen zijn nodig voor de vernieuwing van het station. De werken vinden plaats zowel overdag als 's nachts op volgende werkdagen: 11-15 december 8-12 januari 12-16 februari 11-15 maart En tijdens volgende weekends: 16-17 december 10-11 februari 17-18 februari 16-17 maart De werken brengen mogelijks geluidshinder en extra werfverkeer met zich mee. Ook zal er werfverlichting voorzien worden. Tijdens de werkweekends kan het treinverkeer onderbroken worden. Meer info omtrent de aangepaste dienstregelig kan je terugvinden de reisplannen op www.nmbs.be of de NMBS-app....

Donderdag verdwijnt de fietsenstalling voor het voormalige restaurant M-Eatery. Zorg dus dat je je fiets tijdig verwijdert. Voorkom dat je fiets wordt weggehaald en parkeer hem voor 9/11 op een andere plek. De stalling verplaatsen we naar de Stephensonstraat en onder de Postzegelbrug zodat er voldoende parkeerplaats gegarandeerd blijft. [caption id="attachment_3910" align="alignnone" width="1024"] Fietsenstalling Koning Albertplein[/caption] ...

Asfaltering noordelijke vesten Van vrijdag 13 oktober 20u tot en met maandag 16 oktober 6u zal Stad Mechelen de buitenring van de noordelijke vesten opnieuw asfalteren tussen het kruispunt met de Oscar Van Kesbeeckstraat en kruispunt Nekkerspoel. Het kruispunt met de Sint-Katelijnestraat wordt helemaal geasfalteerd. Dat is nodig omdat het wegdek daar in heel slechte staat is. Het kruispunt met de Liersesteenweg werd eerder al vernieuwd en blijft wel open. Door de werken in een weekend te bundelen, vermijdt de stad wekenlange omleidingen en een veel langere periode van hinder. Nu worden in 1 keer de hele noordelijke vesten in orde gebracht. De aannemer kan met meerdere ploegen tegelijk sneller en veiliger werken. Na het aanbrengen van de asfaltlaag volgt meteen de belijning en zitten de noordelijke vesten op maandagochtend helemaal in een nieuw asfaltkleedje. Tijdens de asfaltering is er geluidshinder. Om de werken veilig te kunnen uitvoeren, sluiten we een grote zone af voor verkeer. Vanaf de Tangent wordt het verkeer omgeleid naar de N15, en omgekeerd. Vanuit N15/Tangent kan je dus niet naar het kruispunt Nekkerspoel. Zo vermijden we dat er aan het kruispunt te veel verkeer vast komt te staan. Meer info en een overzicht van alle hinder: www.denieuwevesten.be/actuele-hinder/ ...

Je hebt haast en parkeert je fiets zo snel en zo dicht mogelijk bij het station op het K. Albertplein. Al weet je dat het daar niet mag. Herkenbaar? Normaal halen we je fiets dan weg. Maar nu geven we je de boodschap om je fiets zelf, tijdig te verzetten naar een fietsenparking. En dat aan de hand van een zadelhoesactie op donderdag 12 oktober. Sinds de tijdelijke heraanleg van het Koning Albertplein in juli 2023 verloopt het verkeer er veel vlotter en veiliger. Enkel het fietsparkeren blijft problematisch. Ondanks dat er in de stationsomgeving met 2750 plaatsen voldoende parkeercapaciteit is. ‘Op het stationsplein zijn we met het Minderhinderteam dagelijks in de weer om iedereen een veilige plaats op het plein te geven. Vooral het correct parkeren van fietsen blijft een werkpunt. We hebben al van alles geprobeerd. Van fietsweghaalacties, sensibiliserende werfdoeken tot nieuwe fietsvakken schilderen en uitbreiding van fietsenparkings. Die acties helpen echter tijdelijk of gedeeltelijk. Daarom gooien we het met deze zadelhoesactie over een andere boeg.’, aldus Ninah Van Aelst, communicatieverantwoordelijke van Mechelen in Beweging. ‘Vandaag krijgen alle fietsen aan de stadszijde van het station een zadelhoes. Maar ook de fietsen aan de Arsenaalzijde pakken we weldra...

Sinds begin oktober hangen er op de reizigersbrug infoborden met jullie meest gestelde vragen over de werf. Gaande van: 'Wanneer is het station klaar', tot 'Wat doet de torenkraanmachinist?' De reizigersbrug is trouwens een uitstekende 'werfspot'. Vanop de eerste rij zie je hoe we de plaza (schuine helling naar -1 niveau van het station) en de perrons 1 en 2 bouwen. 20230831 infobordjes reizigersbrug_DEF V3 Momenteel staat er ook een stelling rond de reizigersbrug. De spectaculaire opbouw hiervan kan je bekijken via deze timelapse: Wil je weten hoe de stationsomgeving er in 2030 uitziet? Bekijk dan zeker onze toekomstbeelden....

Startdatum 13 september 2023 Einddatum 27 september 2023 Nutsmaatschappijen vernieuwen hun netwerken in de Stationsstraat. De werken starten op 13 september en duren ongeveer 11 werkdagen. De werken verlopen in drie fasen Graven van een sleuf en er kabels of buizen in leggen. Woningen en winkels bereikbaar houden via loopbrugjes. Langere sleuven gedeeltelijk terug dichtmaken. Verbinden van nieuwe leidingen met het bestaande netwerk en alles grondig controleren. Pas als alles in orde is, de sleuf terug dichtleggen. Aansluiten van woningen, winkels en bedrijven op de nieuwe leidingen. Als alle aansluitingen zijn gemaakt, wordt het voetpad definitief hersteld. De stoepstenen zetten zich vast met wit zand. Dat moet zeker drie dagen blijven liggen om goed in de voegen door te dringen. Toegankelijkheid Je garage en/of oprit zal tijdelijk niet toegankelijk zijn. Denk er tijdig aan je auto te verplaatsen. Circulatie Tijdens de werken is de Stationsstraat afgesloten voor alle verkeer behalve voor fietsers en voetgangers. De Vaartdijk blijft bereikbaar via de Willem Rosierstraat en wordt dubbelrichting tot aan de Stationsstraat. De parking in de Stationsstraat is bereikbaar via de Vaartdijk. De Stephensonstraat wordt doodlopend, in dubbelrichting, op het Koning Albertplein. Respecteer de omleidingsborden en de geplaatste signalisatie. Wie werkt er? Aannemer MNF-TECH BV voert de werken uit. Vragen over de werf...

Met de trein, auto, fiets, step of te voet naar Maanrock? Op 15 minuten sta je te voet van het station van Mechelen op de Grote Markt. Ontdek op de kaart het snelste traject van het station naar de binnenstad (tip: je volgt gewoon de H. Consciensestraat en de Bruul). Parkeeractie voor Maanrock: op vrijdag, zaterdag en zondag is er een speciaal tarief voorzien voor Stationsparking Mechelen (NMBS). Je betaalt voor 24u 10 euro i.p.v. 26,50 euro. Meer weten over de bereikbaarheid van Maanrock: https://www.maanrock.be/faq ...

In de hele stationsomgeving zijn er in totaal 2700 fietsstalplaatsen. Die staan, net als de rest van de fietsenparking, onder toezicht van camera’s en bewakingsagenten. Er zijn drie grote fietsenparkings: - aan de Arsenaalzijde van het station -onder de Postzegelbrug. Hier bevindt zich ook de bewaakte fietsenstalling van de NMBS - naast het busstation van De Lijn 5 tips om je fiets veilig te stallen: 1.zet je fiets in een rek of in een vak 2.maak hem (dubbel) vast met een stevig fietsslot 3. Zet je fiets vast in een publiek zichtbare plek 4. Laat je fiets graveren 5. Neem al je spullen mee Fiets kwijt? Fietspunt controleert regelmatig alle fietsenstallingen en haalt hinderlijk geparkeerde fietsen weg. Ben je je fiets kwijt? Maak dan een afspraak bij Fietspunt via: E fietspunt@ecoso.be A Koning Albertplein 2, 2800 Mechelen T  015 21 27 04 De bewaakte fietsenstalling van NMBS onder de Postzgeelbrug....