Nieuwsoverzicht

De werken die de nutsmaatschappijen uitvoeren op de Leuvensesteenweg zitten op schema. De sleuf- en bekabelingswerken zijn uitgevoerd, zodat alleen nog het aanbrengen van beton en asfalt moet gebeuren. Onder normale omstandigheden zullen deze wegbedekkingen maandag uitgehard zijn, zodat de rijbaan tegen het begin van het schooljaar terug volledig open is in beide richtingen. Tot maandagavond kan gemotoriseerd verkeer alleen gebruik maken van de richting Mechelen - Leuven en volgt de buslijn tussen Mechelen en Leuven een omleiding langs de Motstraat. Vanaf dinsdag 1 september zijn er geen omleidingen meer. ...

Op 1 juli werd een belangrijke scheur vastgesteld in de staalstructuur van de Colomabrug in Mechelen. Na een noodherstelling was de brug opnieuw toegankelijk voor voetgangers en fietsers. Vanaf maandag 24 augustus starten de definitieve herstellingswerken aan de brug. Deze werken zullen ook een tijdelijke impact hebben op de passage van fietsers en voetgangers. Op woensdag 1 juli 2020 werd een belangrijke scheur vastgesteld aan één van de twee hoofdliggers van de Colomabrug over het Kanaal Leuven-Dijle in Mechelen. De Vlaamse Waterweg nv besloot om de brug onmiddellijk af te sluiten voor alle verkeer en zo verdere (onherstelbare) schade aan de brug te voorkomen. Na onderzoek van een team van experten kwamen we tot de conclusie dat waarschijnlijk een combinatie van factoren tot de scheur heeft geleid. De belangrijkste oorzaak is een lokale vermoeiing van de vijftigjaar oude staalstructuur van de brug. Een gespecialiseerde aannemer heeft in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv op 3 juli de scheur gestabiliseerd zodat de brug zonder verdere schade geopend en gesloten kon worden voor de scheepvaart. Sinds de voorlopige herstelling werd de brug enkel terug opengesteld voor fietsers en voetgangers. Op maandag 17 augustus zijn de definitieve herstellingswerken gestart. Deze werken zullen ook een tijdelijke...

Omdat er ingrijpende werken aan de nutsleidingen nodig zijn op de Leuvensesteenweg, wordt het gemotoriseerde verkeer op deze belangrijke invalsweg de laatste twee weken van augustus beperkt tot verkeer dat de stad uit moet. Wie Mechelen binnen wil rijden, zal via Schiplaken en Hofstade omgeleid worden. Voor voetgangers en fietsers blijft een veilige doorgang bestaan en is er ook de extra mogelijkheid langs het Dijlepad. De Lijn past haar dienstregeling aan. Aan het kruispunt van de Leuvensesteenweg met de toekomstige Tangent wordt momenteel volop gewerkt. De draagstructuur van de Fietspuzzel is al duidelijk zichtbaar en ook de keermuren krijgen langs beide zijden vorm. Dat brengt relatief weinig problemen met zich mee. Maar op het gedeelte van de Leuvensesteenweg tussen de spoorwegbruggen en de Wagonstraat wordt het niveau van het wegdek verlaagd, waardoor rioleringswerken en grondige aanpassingen aan de nutsleidingen noodzakelijk zijn. Daardoor wordt het onmogelijk er gemotoriseerd verkeer in twee richtingen toe te laten. Van 17 tot 31 augustus zal er dan ook alleen verkeer mogelijk zijn vanuit Mechelen in de richting van Leuven. Het Team Minder Hinder van het stationsproject Mechelen in Beweging opteert voor deze richting om de Mechelse hulpdiensten toe te laten hun interventies zo snel mogelijk...

Hoewel het nog even wachten is op de nieuwe fietsverbinding langsheen de Tangent, opent het stationsproject Mechelen in Beweging alvast een klein stukje nieuw fietspad tussen de Wagonstraat en het Dijlepad. Voor het eerst in haar bestaan krijgt de wijk Arsenaal daardoor een rechtstreekse verbinding met het groengebied van de Dijlevallei. Het is tegelijk voor voetgangers en fietsers ook erg belangrijk om de hinder te beperken die de volgende maanden onvermijdelijk wordt....

Netbeheerder Fluvius moet in het kader van het stationsproject Mechelen in Beweging de volgende weken belangrijke werken uitvoeren aan de nutsleidingen op de Colomalaan. Daarbij moet onder meer in het voetpad en fietspad gewerkt worden. Om de veiligheid van alle weggebruikers te garanderen, zullen er  tussen 24 en 31 augustus tijdelijke verkeerslichten geplaatst worden. Het autoverkeer kan dan maar over één rijstrook. Op uitdrukkelijke vraag van het Team Minder Hinder dat de werken voor het stationsproject in goede banen leidt, voert Fluvius deze werken tijdens de grote vakantie uit. Volgens de planning van de aannemer starten ze op 17 augustus en zullen in principe twee weken duren. In de eerste fase, de week van 17 tot 23 augustus, is de impact voor het verkeer vrij klein. Maar de laatste week van augustus moet er ook gewerkt worden in het voet- en fietspad langsheen de Colomalaan. Om de veiligheid van de kwetsbare weggebruikers te waarborgen, krijgen zij tijdelijk één rijstrook ter beschikking. Dat houdt in dat het autoverkeer – dat in beide richtingen behouden blijft – beurtelings verloopt. Daardoor zijn tijdelijke verkeerslichten noodzakelijk, met een minder vlotte doorstroming tot gevolg. Maar het autoverkeer kan wel in beide richtingen blijven rijden....

Tijdens de week van 20-24 juli (bouwverlof) is het Communicatieteam niet bereikbaar. Er zullen echter wel betonstorten zijn naast de meeste werfkruispunten (N15, Leuvensesteenweg, Jubellaan), maar niet op de openbare weg. Ook aan de Arsenaalzijde werkt de aannemer verder aan de wandstructuur van het nieuwe station. Wil je toch iets dringends melden? Neem dan contact op met de lokale politie. Vanaf maandag 27 juli zijn we weer op post. ...

Door de werken aan de Tangent aan het kruispunt met de Jubellaan, is parkeren in de directe omgeving van dit kruispunt niet meer mogelijk. In september wordt het terrein aan de Postzegellaan ingericht als tijdelijke buurtparking in afwachting van de realisatie van de definitieve buurtparking aan Coloma in 2022. De tijdelijke parking met 93 plaatsen doet dienst als een minder-hinder maatregel bij de verdere afwerking van de tangent....

Boven de toekomstige perrons 11 en 12 van het Mechelse station is de aannemer gestart met de plaatsing van ETFE. Dat is een hoogwaardige kunststof waarvan de toepassing stilaan doorsijpelt in de bouwwereld. Ze wordt in ons land voor het eerst gebruikt bij de bouw van een treinstation. Als alles vlot verloopt moeten de nieuwe perrons 11 en 12 van het station nog voor het einde van het jaar gebruiksklaar zijn. De imposante boogstructuur is al geruime tijd zichtbaar, maar nu is de aannemer ook gestart met het toedekken van de lichtstraat boven perron 11....