Nieuwsoverzicht

We maken het knooppunt aan de Hanswijkvaart veiliger voor fietsers en voetgangers. Dankzij enkele gerichte ingrepen verbeteren we de doorstroming en verhogen we de veiligheid voor voetgangers, fietsers én werfverkeer: ✅ Nieuw zebrapad voor voetgangers ✅ Dubbelrichtingsfietspad aan de kant van het water ✅ Aparte rijstrook, drempel en betonnen geleiders voor werfverkeer ✅ Extra signalisatie voor alle weggebruikers voor vlot en veilig verloop Bedankt voor jullie begrip en hoffelijkheid in het verkeer. Samen bouwen we aan een veiligere buurt tijdens de werken! 💪...

De komende maanden reorganiseren we stap voor stap de fietsenparkings ter hoogte van het busstation en onder de Postzegelbrug. Zo maken we komaf met hinderlijk geparkeerde fietsen op het plein en zorgen we voor meer orde en ruimte. 👉 Stap 1: we herschikken en breiden de fietsenstalling ter hoogte van het busstation uit. 📅 Parkeer jij je fiets daar? Haal hem dan weg vóór 20 juni. Op 23 juni verplaatsen we de rekken en kunnen achtergelaten fietsen worden verwijderd. Bedankt voor je medewerking! 👉 Stap 2: we verhuizen de fietsenstalling onder Postzegelbrug naar de werfzone tegen perron 1. 📅Hiervoor hebben we nog geen concrete timing, maar we communiceren de verhuis ruim op voorhand.  ...

Vanaf 2026 wordt het 60 jaar oude Postzegelviaduct in Mechelen gefaseerd afgebroken. In de plaats komen twee moderne bruggen: een hoge brug voor bussen, hulpdiensten, fietsers en voetgangers, en een lage klapbrug voor auto’s, fietsers en voetgangers. Beide bruggen sluiten aan op de historische Vierendeelbruggen en maken deel uit van het project Mechelen in Beweging. Naast de nieuwe bruggen krijgen ook de Postzegellaan, Geerdegemvaart en de Stationsstraat een grondige make-over, met meer groen, veilige fietspaden en nieuwe bushaltes. 📅 Belangrijke timing: Juni - nov 2026: afbraak deel Postzegelviaduct Nov 2026 - okt 2027: bouw hoge brug Okt 2027 - jan 2028: verdere afbraak Jan 2028 - jan 2030: bouw lage brug 🔍 Infomoment op 3 juni tussen 15-20u onder het PostzegelviaductKom alles te weten over de plannen en stel je vragen. De infopanelen zijn te bekijken van 28 mei tot 15 juni in het Huis van de Mechelaar. Hieronder vind je de digitale infopanelen met plannen, toekomstbeelden en luchtbeelden: 2025_Expopanelen_bruggen FINAL lowres 📝 Kies een naam voor de nieuwe brugVoor de nieuwe brug zoeken we een passende naam. Heb jij een tof idee? Vul dit formulier in. In 2026 maken we de nieuwe naam bekend....

Nu de treinperrons en -sporen 9 en 10 afgebroken zijn, start vanaf 24 maart de afbraak van een stukje stationshal en het uitgraven van de bouwput. De aannemer creëert een extra werftoegang aan de Arsenaalzijde kant Antwerpen, ter hoogte van perron 11. Via deze extra werfpiste voert de aannemer de uitgegraven grond af en laat hij het wapeningsstaal en de beton voor de nieuwe structuur aanleveren. Hierdoor moeten de vrachtwagens kruisen met de voetgangers die in- en uit het station komen. We  zorgen er voor dat er altijd een aangepaste en veilige looproute is. Volgende werken worden tussen maart en april uitgevoerd en zullen tot eind 2026 in gebruik zijn. Treinreizigers ondervinden drie ingrepen op hun looproute Door de bouw van de nieuwe werftoegang, worden de trappen van perron 11 en 12 aan één kant (richting Antwerpen) afgesloten. Er komt een nieuwe, tijdelijke trap naar perron 11 op de plaats waar eind 2026  de nieuwe roltrappen gemonteerd worden. De trappen kant Brussel, de liften en de roltrappen van perron 12 blijven wel in gebruik. Ook perron 7 krijgt een tijdelijke trap op de plaats van de oude roltrappen. De betonnen koker van de huidige reizigersdoorgang onder perron 8, 9 en 10...

Wat is een sketchmeet? Een sketchmeet is een bijeenkomst voor mensen die graag tekenen of schilderen. Iedereen is welkom om in en rond het station van Mechelen te tekenen en het gebouw op z’n eigen manier in beeld te brengen. Het is een leuke en toegankelijke namiddag om zelf creatief bezig te zijn, getuige te zijn van andere artiesten hun creatief proces en mensen te leren kennen die bezig zijn met tekenen. Mechelen in Beweging en urban sketcher Sander Peli geven tekenaars tijdens werfsketch de kans om te komen tekenen op plekken die anders niet toegankelijk zijn. Zin om de grootste stationswerf van het land in beeld te brengen? Schrijf je dan zeker in. We sluiten de sketchmeet af met een throw-down. Hierbij toont iedereen die dat wil zijn werk aan de groep. Deelnemers die willen kunnen hun tekening bezorgen aan Mechelen in beweging. Zij hangen een selectie van de werken op in de stationswerf met vermelding van de naam van de kunstenaar. De Sketchmeet en de daaropvolgende expo is een samenwerking tussen Sander Peli en Mechelen in Beweging.  Praktisch We spreken af op zondag 6 april om 14.00u aan de kiss&ride, arsenaalzijde van het station Mechelen. Dat is aan de laatste sporen. Voor meer info om er te geraken: klik...

De vernieuwing van de perrons 8,9 en 10 gaat tot diep onder het station. We graven spoorwegtallud (volle grond) uit om het station onder de sporen groter te maken. Daarom breidt de werfzone uit tot in de kiss& ride van de ondergrondse parking. Het gaat om een kleine uitbreiding, maar er zal toch een impact zijn van lawaai, trillingen en stof. We proberen deze hinder tot een minimum te beperken door volgende ingrepen: - Is het (te) druk in de kiss& ride? De ondergrondse stationsparking is een alternatief: je kan er 30 minuten vrij halt houden. De kiss&ride zal wel steeds bereikbaar blijven. Blijf je langer dan 30 minuten? Raadpleeg hier alle tarieven: https://www.belgiantrain.be/...

Op 3 februari start de aannemer met de bouw van het Nieuw Logistiek Centrum (NLC) van de NMBS en vervolgens de Arsenaalverbinding. Op 3 februari komt er een nieuwe, tijdelijke verkeerssituatie in jouw wijk: de Motstraat wordt geknipt (zie onder paarse strook). Op 27 januari komt er al een parkeerverbod in een deel van  de Motstraat, de kleine Motstraat en de Mollestraat. Deze nieuwe verkeerssituatie duurt ongeveer 2 jaar. Werfzone breidt uit naar de Motstraat NMBS vervangt 2 oude loodsen door een nieuwe, logistieke loods (NLC) voor de Centrale Werkplaatsen. Om dit gebouw te realiseren wordt een stuk van de Motstraat afgesloten. Gedurende de werken voor het NLC start Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Mechelen met de bouw de Arsenaalverbinding fase 1:  namelijk van de Leuvensesteenweg tot het Rode Kruis. Bereikbaarheid en circulatie verkeer: Bewoners en bedrijven: Alle woningen en bedrijven blijven bereikbaar met de auto of vrachtwagen. Er komt een parkeerverbod in het geknipte deel van de Motstraat, Mollestraat en de kleine Motstraat. Voetgangers en fietsers: Het fiets- en voetpad in de Motstraat wordt afgesloten. Het doorgaand fiets- en voetgangersverkeer gaat in twee richtingen via de Dellingstraat. Deze wordt een fietsstraat. Doorgaand autoverkeer en leveranciers: Het gemotoriseerd verkeer maakt...

In april organiseerden we een sketchmeet in en rond het station. De resultaten daarvan zijn te bewonderen aan de Arsenaalzijde van het station. Wil je zelf zo'n mooie tekening in huis halen? Doe mee aan onze wedstrijd en maak kans op een van de prachtige forexprints. Hoe kan je meedoen? Volg @Mecheleninbeweging op Instagram Plaats een post of story op Instagram waarin je @Mecheleninbeweging tagt Mail naar info@mecheleninbeweging.be en maak kans op een van onze kunstwerken Zelden was de combinatie van een oud en nieuw station zo fascinerend als in Mechelen. Mechelaar Sander Peli en 9 andere urban sketchers bundelden hun talent en tekenden, schilderden en schetsten het station van Mechelen vanuit verschillende standpunten. De architect van het nieuwe stationsgebouw, Brent Turchak, voegde er één van zijn originele ontwerpen uit 2012 aan toe. Wil je meer werk van deze kunstenaars bewonderen? Volg hen op Instagram: @sanderpeli @anna_balotsina @gloriarussoto @ilsecayron @Mika_hell_usk @stefano.boidi @tinnekeneefs @11jennylee Raoul Cambier Veel succes!...

Sinds 15 december kunnen reizigers ook op perron 2 in Mechelen de trein nemen. Met de ingebruikname van dit tweede, vernieuwde perron wordt 1 van de 5 spoorfases definitief afgerond. De aannemer bereidt de zone van perron 8, 9 en 10 voor. Meteen na de kerstvakantie start gedurende 2 jaar spoorfase 2. Perron 1 en 2 klaar en volledig toegankelijk Op 4 november werd het vernieuwde en verhoogde perron 1 geopend. Sinds kort is perron 1, naast de vaste brede trappen, ook bereikbaar via roltrappen én liften. Op 15 december ging perron 2 in gebruik. Dit perron heeft twee tijdelijke trappen en een lift. Perron 2 is via drie doorsteken ook verbonden met het oude perron 3. De definitieve (rol)trappen voor perron 2 worden pas tijdens de vernieuwing van perrons 3 en 4 geplaatst....