Nieuwsoverzicht

De aannemer is momenteel bezig met enkele aanpassingen aan de rotonde op het stationsplein. Op maandag 30 januari wordt de rotonde geknipt tussen de Hendrik Consciencestraat en de Leopoldstraat. Dan is de doorgang naar de Vaartdijk via de Stationsstraat niet meer mogelijk vanaf de rotonde.  VERKEERSCIRCULATIE ROTONDE  Verkeer van de Leopoldstraat kan nog steeds de Postzegelbrug en de Hendrik Consciencestraat nemen. Verkeer van de Postzegelbrug kan enkel nog via de Hendrik Consciencestraat verder rijden. Via de Colomastraat kan je terugrijden richting Van Kerckhovenstraat en Vaartdijk.  De Vaartdijk en de Stationsstraat tussen de rotonde en Vaartdijk bereik je enkel via de Van Kerckhovenstraat. Voetgangers en fietsers kunnen de werven passeren.    De bushaltes van De Lijn op de rotonde blijven behouden. Zet je iemand af aan het station? Gebruik de ondergrondse Kiss & Ride. WERKEN LEOPOLDSTRAAT VANAF 1 FEBRUARI  Op 6 februari start aannemer Emeric D’Hollander met de aanleg van de fietspaden in de Leopoldstraat. Hiervoor worden de kasseien in de huidige parkeerstroken uitgebroken, geasfalteerd en rood geschilderd.  De aannemer werkt eerst de pare kant van de straat af. In maart begint de aannemer aan de onpare kant van de straat. Hij begint aan de Willem Rosierstraat en werkt zo richting stationsplein.  Het autoverkeer...

In de zomer van 2022 opende de Tangent, de nieuwe weg tussen het Douaneplein op de N15 en de op- en afrit E19 Mechelen-Zuid. Hierdoor daalde de verkeersdruk in de stationswijk. En dat biedt kansen voor een kwalitatieve inrichting en meer beleving in de wijk. In afwachting van de vernieuwing van het station in 2027-2028 krijgen de Hendrik Consciencestraat, Van Kerckhovenstraat, Leopoldstraat en Colomastraat vanaf eind 2022 een tussentijdse vernieuwing. Na aanpassingen aan de hoek van de Hendrik Conscience- en de Stationsstraat en de vernieuwing van de Van Kerckhovenstraat eind vorig jaar, is nu de rotonde op het Koning Albertplein zelf aan de beurt. Op dinsdag 17 januari start aannemer D'Hollander aan de werken, die naar verwachting twee weken zullen duren. Herinrichting rotonde De rotonde wordt afgesloten tussen de Leopoldstraat en de Hendrik Consciencestraat en de verhoogde gedeeltes in aanloop van de brug, worden weggenomen. Met het wegnemen van de verhoogde gedeeltes, verdwijnt ook de oversteekplaats voor voetgangers waardoor dat voetgangers via de zebrapaden van de Leopoldstraat en de Hendrik Consciencestraat naar het station moeten stappen. Fietsers rijden nog altijd rechts van de brug naar de fietsenstalling of vervolgen hun weg onder de brug via de Stationsstraat. Schepen van openbare werken Patrick...

Het oude stationsgebouw is afgebroken, het nieuwe staat in de steigers. Maar om de toegang voor de bus- en treinreizigers én voor alle voorbijgangers vlot en veilig te laten verlopen, wordt het stationsplein tijdelijk heraangelegd. Tegelijk vormen we de mobiliteitsstromen om in de Consciencestraat en de Leopoldstraat. Dankzij de ingebruikname van de Tangent is het op het Koning Albertplein namelijk helemaal niet zo druk meer.  Aan de Arsenaalzijde van het station heb je al een duidelijk beeld van hoe het station er ook aan de stadszijde zal uitzien. Een slanke gevel, een prachtige boogstructuur, een doorzichtige constructie met een combinatie van grote glaspartijen en duurzame kunststofpanelen. Copy paste wat het uitzicht betreft, maar de bouw ervan is iets ingewikkelder. In de eerste plaats zijn de sporen 1 en 2 uit dienst genomen. Gelukkig heeft dit geen invloed op de dienstregeling en kunnen alle treinen op de as Leuven-Mechelen-Gent haast volgens het boekje blijven rijden.  Afbraak Postzegelbrug  Om de nieuwe perrons 1 en 2 aan te leggen en de stationsgevel te bouwen, is er een minimale werfzone nodig. Die werfzone maakt het helaas nodig om enkele verkeersstromen te verleggen. Vooral voor het fietsverkeer zal dat merkbaar zijn. Dat wordt in de Stationsstraat...

Na 14 jaar als aanspreekpunt voor Mechelen in Beweging gefungeerd te hebben, geeft Rudy Van Camp de fakkel als communicatieverantwoordelijke door aan zijn collega Ninah Van Aelst. Rudy kijkt terug op een heel boeiende periode die in 2008 startte met een fascinerende ontwerpfase, vanaf 2013 overging in een complexe bouwwerf en vanaf 2018 resulteerde in achtereenvolgens de stationsparking, de sporen en perrons 11 en 12, de fietsverbinding en de Tangent met Margaretatunnel. Ninah neemt nu zijn taken over, gewapend met een jarenlange ervaring binnen het project en enthousiast van plan om de communicatie en participatie op een minstens even hoog niveau verder te zetten. ...

Tijdens het bouwverlof in de kerstperiode zullen er geen werfactiviteiten zijn tussen 23 december en 9 januari 2023. Ook het Communicatieteam zal niet aanwezig zijn. Meldingen mag je naar info@mecheleninbeweging.be sturen. Mails en telefoons worden tijdelijk niet beantwoord. Vanaf maandag 9 januari zijn we er weer om jullie van dienst te zijn. Bij dringende meldingen of bij gevaar kan je dit steeds melden bij de politie van Mechelen op: Dringende politiehulp: 101...

Geen kerst-, maar wel 58 loofbomen gingen afgelopen drie dagen de grond in ter hoogte van het Steenwegpark aan de Brusselseteenweg en de Colomalaan. Vanaf eind november plant de stad Mechelen in totaal 128 bomen aan in de stationsomgeving. Bodemregelaars “De aanplanting is een mooie mix van de gewone haagbeuk, de winterlinde, de els, de honingboom en de Spaanse aak. Deze boomsoorten aarden goed in ons Belgische klimaat en zijn makkelijk in onderhoud”, benadrukt Patrick Princen, “Hun DNA vormt een goede match met de bodemsamenstelling en het grondwaterpeil in de stationsomgeving”. Daarbij voegt de aannemer witte korrels toe aan de grond (zie foto). Dat is de superabsorberende stof ‘polymeer’ waardoor de grond veel meer vocht vasthoudt. Handig tijdens de voornamelijk droge perioden in de zomer. Bomen in winterslaap Bomen gaan vanaf november in een rustperiode: als de takken hun bladeren verliezen, valt de sapstroom ook stil. De vriestemperaturen vormen dus geen probleem voor de bomen én de aannemer. Gelukkig is de graafkraan opgewassen tegen zulke grondwerken, want alleen de bovenlaag van de grond is bevroren. Volgende fase Parken-Zuid De nieuwe bomen zorgen ervoor dat de Colomalaan en het Steenwegpark steeds meer op een park beginnen te lijken, maar klaar zijn ze...

In de Margaretatunnel wordt extra signalisatie aangebracht om de toegang tot de stationsparking en de kiss&ride duidelijker aan te geven. Dat gebeurt op maandag 21 november tussen 6u ’s morgens en 10u ’s avonds. Om die werken uit te voeren, is het noodzakelijk de toegangen vanuit de Margaretatunnel volledig af te sluiten. Dat heeft tot gevolg dat zowel de stationsparking en de kiss&ride uitsluitend bereikbaar zijn via de route Leuvensesteenweg – Motstraat – Bauteremstraat. Wegrijden vanuit de parking en de kiss en ride is geen probleem en kan via de normale uitgangen gebeuren. Deze tijdelijke omleiding verlengt ongetwijfeld de reistijd van treinreizigers naar het station. Er wordt dan ook gevraagd daar rekening mee te houden en op maandag 21 november iets vroeger te vertrekken. Vanaf vrijdag 18 november worden de automobilisten die over de Tangent rijden hiervoor gewaarschuwd op de grote infoborden aan de Leuvensesteenweg en de Jubellaan. Ook in het station, de parking en de kiss and ride worden infoborden geplaatst....

Met de ingebruikname van de parking op de Colomalaan is de laatste fase in de aanleg van de tangent afgerond. Deze parking is vooral goed nieuws voor de Colomascholen en voor Sporting Mechelen, maar kan ook het buurtparkeren makkelijker maken. Intussen zijn de eerste verkeerstellingen op de tangent uitgevoerd en die tonen aan dat de automobilisten al massaal gebruik maken van deze nieuwe verkeersinfrastructuur. [yotuwp type="videos" id="YaDrWyfkvpY" ] Een kleine tien jaar geleden was de Colomalaan niet alleen een drukke verbindingsweg tussen Leuvensesteenweg en de E19, maar ook een veelgebruikte parkeerzone voor zowel de basisschool Sint-Jozef Coloma als voor voetbalvereniging Sporting Mechelen. Heel druk en heel gevaarlijk, in de onmiddellijke omgeving van een grote scholengemeenschap en een druk bezocht sportcomplex. Vandaag is de Colomalaan volledig autovrij – met de tangent als volwaardig en vooral veilig alternatief – en kan men er in een groene omgeving onbezorgd wandelen en fietsen. Op korte termijn wordt hier trouwens een buurtpark gerealiseerd. ‘We moeten evenwel uitgaan van de realiteit dat zowel de school als de voetbalclub met de wagen bereikbaar moeten blijven’ benadrukt burgemeester Alexander Vandersmissen, ‘en dat we dus ook parkeerplaatsen moeten voorzien. Die komen vlakbij het kruispunt van de Colomalaan met de Jubellaan...

Gemotoriseerd verkeer dat van de Jubellaan naar de Europalaan moet, hoeft niet meer om te rijden via de Postzegelbrug en het station, maar kan gewoon weer rechtdoor naar de Europalaan rijden. Voorlopig staan er op dit kruispunt nog tijdelijke lichten. Eind oktober worden ze vervangen door 'slimme lichten' die afgesteld zijn op het verkeer in de Margaretatunnel. ...