05 aug Nieuw fietspad ontsluit wijk Arsenaal
Hoewel het nog even wachten is op de nieuwe fietsverbinding langsheen de Tangent, opent het stationsproject Mechelen in Beweging alvast een klein stukje nieuw fietspad tussen de Wagonstraat en het Dijlepad. Voor het eerst in haar bestaan krijgt de wijk Arsenaal daardoor een rechtstreekse verbinding met het groengebied van de Dijlevallei. Het is tegelijk voor voetgangers en fietsers ook erg belangrijk om de hinder te beperken die de volgende maanden onvermijdelijk wordt.
Vorige zomer werd het grotendeels vernieuwde Dijlepad al terug opengesteld voor voetgangers en fietsers, nadat het geruime afgesloten werd om in het kader van het stationsproject Mechelen in Beweging de bouw van een spoorwegbrug voor de spoorbypass en aan autobrug over de Dijle mogelijk te maken. Eerstdaags wordt dat Dijlepad ook bereikbaar vanuit de wijk Arsenaal en dat is een grote nieuwigheid. Tot nu toe konden bewoners van deze wijk met kleine privétuinen en met beperkt openbaar groen niet rechtstreeks tot in de Dijlevallei en de aanpalende recreatiestructuur van het Nekkergebied geraken. De Dijle zelf en de spoorlijn Mechelen – Leuven vormden twee barrières.
Vanuit de Wagonstraat zal het voortaan mogelijk zijn om als fietser en voetganger naar het Dijlepad te gaan. De Wagonstraat liep tot nu toe dood op het spoorwegtalud – en dat blijft ook zo voor gemotoriseerd verkeer – maar daar werd nu een verbinding aangelegd. “Wij zetten in heel de stad in op extra brede, comfortabele en conflictvrije fietspaden”, benadrukt schepen voor Mobiliteit Vicky Vanmarcke. “Voor het veiligheidsgevoel en rijcomfort van de fietsers komt er binnenkort trouwens ook meer groen langs het fietspad vlakbij de Leuvensesteenweg.”
Het nieuwe fietspad betekent in de eerste plaats een belangrijke toegevoegde waarde voor het steeds groter aantal fietsers. Mechelen in Beweging als totaalproject voor de mobiliteit wil immers zo veel mogelijk kwaliteitsvolle alternatieven voor het autoverkeer aanbieden.
Missing link
De nieuwe verbinding is ook van cruciaal belang voor de aanpak die het Team Minder Hinder uittekende voor de werken die de volgende maanden op de Leuvensesteenweg uitgevoerd worden. Met het bouw van de Fietspuzzel – het kroonjuweel van de fietsverbinding langsheen de Tangent – zal onvermijdelijk heel wat hinder gepaard gaan. Om de veiligheid en het comfort van voetgangers en fietsers tijdens deze werken zoveel mogelijk te garanderen, is de route langsheen de Wagonstraat en het Dijlepad zeker een kwaliteitsvol alternatief.
Ook in de uiteindelijke realisatie zal deze verbinding een belangrijke rol blijven spelen. Eens de Tangent en de bijhorende fietsinfrastructuur eind volgend jaar klaar zijn, kunnen voetgangers en fietsers zo goed als conflictvrij van de Brusselsesteenweg naar het Douaneplein. Daardoor worden niet alleen de binnenstad en de stationsomgeving veel vlotter en sneller bereikbaar voor kwetsbare weggebruikers, maar wordt ook de missing link gerealiseerd tussen de huidige fietsostrade van Mechelen naar Antwerpen en de toekomstige van Mechelen naar Brussel. “De eerste wagen zal pas eind 2021 door de Tangent kunnen rijden, maar we zijn blij dat we voor fietsers en voetgangers hier en daar toch al wat kortere verbindingen kunnen openstellen”, verduidelijkt schepen voor Openbare Werken Patrick Princen. Een heel belangrijke voorafname in de totaliteit van deze fietsverbinding, zeker nu door corona de nood aan extra bewegingsruimte zich opdringt.”