27 nov Brugdek van 1.800 ton schuift onder spoorlijn Mechelen – Leuven
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /data/sites/web/mecheleninbewegingbe7910/www/wp-content/plugins/bridge-core/modules/shortcodes/shortcode-elements/_social-share/templates/social-share.php on line 118
27/11/2014- Het laatste weekend van november is Mechelen het toneel van een sterk staaltje vakmanschap. Dan wordt een 1.800 ton zwaar en meer dan 600m² groot betonnen brugdek onder de spoorlijn Mechelen – Leuven geschoven. Daardoor wordt het binnen enkele jaren mogelijk om van op de Tangent onder die spoorlijn door te rijden. Dat is ook iets waar fietsers en voetgangers zullen van profiteren.
Om deze uiterst secure operatie mogelijk te maken, is voor de periode tussen vrijdagavond 28/11 en maandagochtend 1/12 een minutieus draaiboek uitgewerkt. Het nieuwe brugdek moet uiteraard nog van de werfzone naar de spoorlijn verplaatst worden. Dat gebeurt met een Self Propelled Modular Transporter. Dat is een enorm, zelfrijdend vehikel dat uit verschillende elementen is samengesteld en dat in zijn totaliteit gesteund wordt door vier rijen van telkens twaalf wielassen.
CIJFERS
De geprefabriceerde betonnen kolos is liefst 50m lang (zijde paralellogram), 12m breed en 2,5m hoog (vloerplaat 1,1m dik en wand 1,4 m hoog). Voor het dek werd er 660 m³ beton gebruikt en het weegt exact 1.833 ton.
HINDER
Dankzij deze manier van werken, kan de hinder voor het spoorverkeer tot een absoluut minimum beperkt worden. De aannemer stelt ook alles in het werk om de geluidsoverlast voor de buurt zo klein mogelijk te houden, maar uiteraard kan die enorme klus niet volledig stil verlopen. Vooral het wegnemen en het opnieuw aanleggen van de spoorinfrastructuur zal beperkte hinder veroorzaken.