Brusselsesteenweg krijgt nieuwe fietsbrug

Brusselsesteenweg krijgt nieuwe fietsbrug

De nieuwe fietsbrug die tegelijk de toekomstige Tangent en de huidige Brusselsesteenweg tot veilige oversteek voor voetgangers en fietsers maakt, getuigt van een sterk staaltje vakmanschap. Het team van NMBS-architect Brent Turchak ontwierp een brug met een totale lengte van 67m, die op het hoogste punt 7.05m boven de begane grond uitsteekt. Daardoor krijgt men een gemiddelde helling van 4,5%, wat beneden de maximale stijgingsgraad is. De brug is ook 4,5m breed, waardoor zowel fietsers als voetgangers over voldoende ruimte beschikken.

De nieuwe fietsbrug rust op een centrale kolom van 5,7m hoog, waarvan de kern gevormd wordt door liefst 54m³ gewapend beton. Het geheel is goed voor een gewicht van 135 ton.

De brug bestaat uit twee stukken warmgewalst constructiestaal, samen goed voor meer dan 105 ton. Ze werd vervaardigd in de ateliers van Almex Metaal uit Essen, een firma die gespecialiseerd is in staalstructuur voor burgerlijke bouwkunde. De opdracht hiertoe werd gegeven door de nv Willemen, de hoofdaannemer voor de bouw van de Tangent en de fietsinfrastructuur binnen het stationsproject.

Vlaams minister Lydia Peeters en een delegatie van het Mechels stadsbestuur brachten woensdag een kort werfbezoek aan het Mechels stationsproject. Hun aandacht ging vooral uit naar de bouw van de fietsbrug op de Brusselsesteenweg, waarvan de constructie deze week gestart is. Volgens de huidige planning wordt ze eind dit jaar of begin volgend jaar in gebruik genomen. Zowel de Vlaamse overheid als het Mechels stadsbestuur tonen hier daadwerkelijk mee aan dat veilige fietsinfrastructuur een steeds grotere rol speelt binnen onze dagelijkse mobiliteit. En dat niet alleen in de stadscentra, maar ook voor de functionele verbindingen.