Mechelaars zaten diep in de put

Mechelaars zaten diep in de put

Bijna 600 Mechelaars kregen zondag de unieke gelegenheid om ‘de werf van de eeuw’ te bezoeken. Onder begeleiding van stadsgidsen die daartoe speciaal zijn opgeleid kregen de groepjes bezoekers de kans om onder meer in de enorme bouwput voor de toekomstige stationsparking af te dalen. Nergens in Mechelen kan men dieper onder de grond. Ingenieurs van de studiebureaus Eurostation en TUC Rail verzorgden de technische uitleg, onder meer over de autotunnel onder de Leuvense vaart waarvan de aanleg deze week van start gaat.  

In een mum van tijd waren de 600 plaatsen voor het werfbezoek uitverkocht.

De meesten lieten zich niet afschrikken door het voorspelde regenweer.

Vooraleer de wandeling werd aangevat, gaf het Communicatieteam de grote lijnen van het stationsproject mee.

Dankzij de inzet van een twintigtal stadsgidsen verliepen de rondleidingen vlekkenloos.

Een van de blikvangers was uiteraard de 14 meter diepe bouwput. Ter plaatse gaven specialisten uitleg over de bouwmethodes.

Van op spoor 10 heb je een uitstekend uitzicht over de hele werfzone van het station.

Aan de vaartzijden is voorlopig nog niet zo veel te zien. Daar komt echter vanaf mei verandering in, want dan start er het uitgraven van de tangenttunnel.

Terwijl de hogesnelheidstrein voorbij raast, vertelt een ingenieur over de bouw van de Tangenttunnel.

De bezoekers mochten zelfs voor eerst in de Tangenttunnel. Boven hun hoofd zorgen de ‘stempels’ ervoor dat de onafgewerkte wanden stabiel blijven.

De dag bleef grotendeels droog, maar werd alsnog afgesloten met een stevige plensbui.