Opening bijkomende spoorlijn en perrons 11&12

Opening bijkomende spoorlijn en perrons 11&12

Van oud naar nieuw. Van tien naar twaalf. Het klinkt als aftellen naar het nieuwe jaar, maar het gaat om een nieuwe fase in het grote stationsproject. Een bijkomende spoorlijn en een eerste realisatie van het nieuwe stationstationsgebouw. Alle reden voor de Mechelaar om deze decembermaand fier te zijn op zijn spoorwegstad. En binnen dat enorme project staat er in het nieuwe jaar nog heel wat op de planning.

 

Ga eens op de Hanswijkvaart staan en kijk in de richting van de stad. Je ontdekt er een gloednieuw en hedendaags stukje Mechelen. Het eerste wat opvalt is de prachtige, golvende structuur van de stationsoverkapping boven de bijkomende perrons 11 en 12. De architecten Salvatore Bono en Brent Turchak lieten zich daarbij inspireren door de historische, boogvormige structuur van de Vierendeelbruggen. Maar voor de materiaalkeuze gingen ze resoluut voor hedendaags. De lichtstraat boven de perrons en het bovenste gedeelte van de gevel aan de Arsenaalzijde zijn uitgevoerd in ETFE, een kunststof  die vrijwel alle eigenschappen van glas bezit, maar minder zwaar, minder duur en veel onderhoudsvriendelijker is. Eigenlijk gaat het om luchtkussens die opgeblazen worden, een revolutionair concept dat in de sport o.m. al gebruikt werd voor de Allianz Arena in München en voor de Water Cube in Beijing.

Maar een station moet niet alleen mooi en duurzaam zijn. Het comfort voor de reiziger komt op de eerste plaats. De twee nieuwe perrons zijn gemakkelijk toegankelijk langs vaste trappen, roltrappen en liften. Ze zijn veel langer en breder dan de huidige perrons en door de uitgekiende structuur zijn er ook minder dragende elementen, wat de zichtbaarheid geweldig verbetert. En bovenal zijn ze helemaal overdekt, zodat regen en wind de wachtende reizigers geen parten spelen. In de loop van de volgende jaren worden de perrons  1 tot en met  10 op gelijkaardige wijze vernieuwd.

Tegelijk met het openstellen van de nieuwe perrons, wordt ook de spoorbypass in gebruik genomen. Dit nieuwe en bijkomende 3km lange gedeelte van de spoorverbinding tussen Antwerpen en Brussel maakt het niet alleen mogelijk dat de hogesnelheidstrein vlotter door het station van Mechelen kan rijden, maar betekent op termijn ook een belangrijke capaciteitsverhoging voor het station van Mechelen.  Bovendien stelt dit de spoorweggroep in staat om tijdens de volledige vernieuwing van de stationsinfrastructuur de dienstregeling vrijwel volledig te kunnen garanderen. Mechelen ligt immers op het kruispunt van de belangrijke spoorverbindingen tussen Antwerpen en Brussel en tussen Leuven en Gent. De spoorbypass getuigt van hoogstaand technisch vakmanschap, met bruggen boven de Jubellaan, de Leuvense Vaart en de Dijle.

Tegelijk met de ingebruikname van de perrons 11 en 12 wordt aan de Arsenaalzijde ook een nieuwe en directe toegang tot het station voorzien. Voetgangers en fietsers zullen vanaf de Hanswijkvaart sneller en comfortabeler naar de perrons kunnen. Op het dak van de ondergrondse parking, vlak bij de toegang, is nog heel wat capaciteit om fietsen te stallen. En indien nodig kunnen daar nog fietsenrekken bij komen.

En op die manier wordt weer een belangrijk hoofdstuk bijgeschreven in de toch al rijke geschiedenis van Mechelen als spoorwegstad.

 

TIMING:

Dec. 2020: opening Spoorbypass en perrons 11 en 12

Jan. 2021: start afbraak oud station

Eind 2021: Tangent, fiets- en voetpaden klaar. Colomalaan autovrij

2021-2027: bouw perrons 1-10

2023-2025: afbraak Postzegelbrug, bouw openbare vervoersbrug

2027: nieuw trein- en busstation klaar. Stationsplein heraangelegd