Tangent sluit aan op Mechelse invalswegen

Tangent sluit aan op Mechelse invalswegen

25/09/2019- Begin oktober start de aannemer in opdracht van het stationsproject Mechelen in Beweging met de aansluiting van de Tangent op vier Mechelse invalswegen. De veilige doorgang voor voetgangers en fietsers blijft daarbij gegarandeerd. Ook het autoverkeer blijft altijd mogelijk in alle richtingen, maar moet wel rekening houden met een minder vlotte doorstroming.

Op de Brusselsesteenweg, ter hoogte van de Kruisbaan, vindt een asverschuiving plaats. De twee rijstroken in beide richtingen blijven behouden, maar worden wel smaller. De snelheid wordt er beperkt tot 50km/u. Voor voetgangers en fietsers aan de kant van de Kruisbaan verandert er niets, aan de overzijde wordt een tijdelijk fietspad en voetpad aangelegd dat afgeschermd is van het gemotoriseerde verkeer. Er verdwijnen ook parkeerplaatsen langsheen de Brusselsesteenweg. Voor deze regeling in voege gaat, moet het autoverkeer op maandag 30 september en dinsdag 1 oktober over één rijstrook in elke richting. Dit is nodig om de voorbereidende werken te kunnen uitvoeren.

     

Op de Jubellaan wordt de huidige rijbaan tussen de nieuwe spoorwegbrug en de Colomalaan omgevormd tot werfzone. Aan de kant van de Colomalaan wordt een volledig nieuwe rijbaan aangelegd, met één rijstrook in elke richting en een voorsorteerstrook om het afslaan naar de Colomalaan te faciliteren. Het voetpad en fietspad aan de kant van de Stenenmolenstraat verdwijnt, maar aan de kant van de Colomalaan komt er een nieuw aangelegd voetpad en fietspad in dubbele richting. De huidige verkeerslichten blijven behouden, maar worden wel enkele meter verplaatst. Ook het terrein tussen Jubellaan en de terreinen van Sporting Mechelen wordt omgevormd tot werfzone.

 

Op de Leuvensesteenweg moet de aannemer een keermuur bouwen om grondverzakking tegen te gaan. Daardoor worden de rijstroken versmald, maar er blijft in beide richtingen verkeer mogelijk, ook voor bussen en vrachtwagens. In functie van de vordering van de werken wordt het fietspad en voetpad verlegd van de ene zijde van de Leuvensesteenweg naar de andere zijde, maar het blijft steeds in beide richtingen vlot toegankelijk.

 

Op de N15 is intussen de verkeerssituatie opnieuw van kracht die al enkele weken geleden werd ingevoerd, namelijk twee rijvakken in de richting van Bonheiden en één rijvak in de richting van de stad. Fietsers en voetganger krijgen langs beide een beveiligde doorgang. De zijweg van de N15 blijft gedeeltelijk afgesloten, maar gemotoriseerd verkeer kan via de verkeerslichten aan de Plattebeekstraat de evenementenlocaties zoals sportpark, bioscoop en schaatsbaan bereiken. Ook de randparking Douaneplein blijft langs deze weg bereikbaar. De halte van de Shopping Shuttle wordt verplaatst naar de Zandpoortvest.

  

Het Team Minder Hinder houdt het effect van deze ingrepen nauwlettend in de gaten en zal indien nodig aanpassingen doorvoeren. De dienstregeling van De Lijn blijft behouden en ook de halteplaatsen wijzigen niet.

Deze werken zijn noodzakelijk om de Tangent verder af te werken en de bijkomende fietsinfrastructuur aan te leggen. In principe begint de aannemer op alle werven te werken vanaf 7 oktober.Tot aan de zomer van volgend jaar blijft de situatie min of meer ongewijzigd, maar dan treedt een nieuwe fase in. In totaliteit zullen de werken ongeveer twee jaar duren, met wisselende situaties. Maar uiteindelijk resulteert dat in een veel vlottere doorstroming van het doorgaande verkeer en een compleet veilige verbinding voor voetgangers en fietsers tussen Brusselsesteenweg en Douaneplein.