Een druk jaar voor het stationsproject

Een druk jaar voor het stationsproject

02/02/2018- Met de opening van de nieuwe, ondergrondse stationsparking, de afwerking van de Tangent en de aanleg van de bijkomende fietsinfrastructuur, wacht het stationsproject Mechelen in Beweging een druk jaar. Ook de voorbereiding voor de bouw van een hedendaags en comfortabel treinstation nemen in 2018 een aanvang.

Het stationsproject Mechelen in Beweging startte vijf jaar geleden met de graafwerken voor de NMBS-parking. Ondertussen zijn er al heel wat zaken gerealiseerd: de ruwbouw van de nieuwe, ondergrondse parking, de ruwbouw van de Tangent die de 2,5 km lange verbinding voor autoverkeer vormt tussen Brusselsesteenweg en Douaneplein en de vrijwel conflictvrije fietsinfrastructuur langsheen heel dit traject.

Opening stationsparking

In het voorjaar van 2018 opent de nieuwe, ondergrondse NMBS-parking die een directe toegang geeft tot het station. In dit immense bouwwerk, met drie niveaus van elk 20.000m², kunnen 2.000 personenwagens veilig en comfortabel geparkeerd worden. Ook motorfietsen kunnen er terecht. De parking zal bij de opening enkel vanaf de Hanswijkvaart toegankelijk zijn. Wanneer later de Tangent is gebruik wordt genomen, zal deze deels ondergrondse verbindingsweg rechtstreeks aansluiten op de nieuwe stationsparking. Treinreizigers met een parkeerabonnement krijgen een voordelig tarief en zullen er over een gegarandeerde parkeerplaats beschikken.

 

Werkmannen installeren nutsvoorzieningen en epoxyvloer.

Nieuwe werven

In grootschalige en complexe projecten met diverse afzonderlijke aannemingen zoals bij het stationsproject het geval is, is het een hele karwei om alle werven naadloos op elkaar te laten aansluiten. De projectverantwoordelijken moeten immers rekening houden met administratieve procedures en wettelijk bepaalde timings. Toch lukt dat met het Mechelse stationsproject vrij goed en gaan in de loop van 2018 drie nieuwe werven van start. Zo zal de Tangent, inclusief de 750m lange tunnel die onder meer onder de Leuvense Vaart doorloopt, verder worden afgewerkt. Ook aan de erg ambitieuze bijkomende fietsinfrastructuur wordt in 2018 gewerkt. Die fietsinfrastructuur omvat de aanleg van een fietsbrug over de Brusselsesteenweg, fietstunnels aan de Jubellaan en het Douaneplein en als kroon op het werk de Fietspuzzel over de Leuvensesteenweg. Tegen de zomer van 2020 moeten zowel automobilisten als fietsers van deze nieuwe verbinding gebruik kunnen maken.

De toekomstige fietspuzzel aan de Leuvensesteenweg:

Begin januari is Infrabel, zoals gepland, gestart met de spooraanleg en de uitrustingstechnieken van de Spoorbypass.

Comfortabel stationsgebouw

Ook de verdere voorbereidingen voor de bouw van het nieuwe station Mechelen starten in de loop van dit jaar. Het wordt een functioneel, modern en vlot toegankelijk gebouw met alle comfort voor de reizigers. Er komen liften en roltrappen naar de perrons en fietsenstallingen voor 5.000 fietsers. Een compleet nieuw busstation en een heraangelegde stationsomgeving vervolledigen het geheel.