Laatste werken aan perron 1 en 2

Laatste werken aan perron 1 en 2

Nog enkele weken hard werken en een nieuw stuk station aan de stadszijde is klaar. In deze laatste fase ligt de focus op de afwerking van de liften en roltrappen naar de perrons, de spoorlijnen en de montage van luchtkussens en panelen. Renoveren betekent soms hinder zoals omleidingen, lawaai, trillingen of stof. De aannemer zal niet enkel overdag, maar ook regelmatig in het weekend en ’s nachts doorwerken om de perrons tegen 4 november klaar te hebben.

Vernieuwde Treinperrons

De vernieuwde perrons 1 en 2 zijn uitgerust met moderne technologieën. De lichte vloer en contrasterende noppenstrook zorgen voor een veilige wacht- en opstapzone. De overkapping biedt bescherming tegen weersomstandigheden en dempt geluid voor omwonenden. De geïntegreerde zitbanken maken dat het perron zo obstakelvrij mogelijk is.

Stadsicoon

De stationsoverkapping, herkenbaar vanaf de Sint-Romboutstoren, heeft een golvend dak dat verwijst naar de Vierendeelbruggen. De duurzame stalen structuur overspant 60 meter en luchtkussens verlichten het gewicht. Natuurlijke lichtinval en hemelwaterhergebruik dragen bij aan de duurzaamheid. Zonnepanelen dekken de energiebehoefte en zorgen voor efficiënte verlichting.

Volgende Fase

Begin 2025 start de volgende bouwfase voor perrons 8, 9 en 10. De werken verlopen in vijf fasen, waarbij treinen blijven rijden en reizigers veilig door de werf worden geleid. De voltooiing van het station is gepland voor 2030.