Spoorwerken in het station en renovatie van de Vierendeelbruggen

Spoorwerken in het station en renovatie van de Vierendeelbruggen

Infrabel en haar studiebureau TUC RAIL werken ook stapsgewijs verder aan de vernieuwing van de spoorinfrastructuur. Zo zijn de voorbije maanden en tijdens de herfstvakantie onder meer de bedding, sporen, ballast (= laag stenen), wissels, seinen en bovenleiding van de perronsporen 1-2 volledig vernieuwd. Vanaf maandag 4 november kunnen de treinen onmiddellijk aan normale snelheid over de sporen 1 en 2 rijden. In nauw overleg met NMBS werkt Infrabel ook gefaseerd verder aan de vernieuwing van de overige sporen in het station (zie hierboven in het persbericht) en aan andere werkzaamheden in de omgeving.

Het golvende dak van het station verwijst naar de historische Vierendeelbruggen over de Leuvense Vaart. Infrabel is bezig met de vernieuwing van de 3de Vierendeelbrug (spoorlijn Antwerpen – Mechelen – Brussel). Deze dubbelsporige metalen brug met een overspanning van 63 meter dateert uit 1935 en wordt de komende jaren (met afwerking in 2027) volledig gerenoveerd: ze wordt gezandstraald en geschilderd en ook de staalstructuur wordt hersteld. De twee andere Vierendeelbruggen over de Leuvense Vaart zijn al volledig gerenoveerd waarvan de 2de brug heel recent.

Impact:

Geerdegemvaart: vanaf dinsdag 12/11 start de bouw van een containerpad voor fietsers en voetgangers. De nieuwe doorgang is 6 meter lang en zal voldoende verlicht worden. Deze nieuwe situatie duurt totdat de renovatie afgerond is in 2027.

In een latere fase zal de laatste Vierendeelbrug over de Leuvensesteenweg (spoorlijn Leuven-Mechelen-Dendermonde) gerenoveerd worden.