Nieuwsoverzicht

De renovatie van de oude Vierendeelbruggen door Infrabel duurt voort. In augustus moet de aannemer hiervoor de weg (gedeeltelijk) innemen: Impact: 8 en 9 augustus: Colomabrug afgesloten: doorgang via Geerdegemvaart, omleiding via Plaisance Woe 10 augustus: Colomabrug afgesloten, Geerdegemvaart ook Omleiding: In deze periode kunnen voetgangers via Postzegelbrug, fietsers kunnen via Jubellaan. De brug zal niet permanent afgesloten zijn, slechts gedeeltelijk.  ...

Op maandag 1 augustus eindigt het bouwverlof en worden ook de werken aan de vernieuwing van het station verder gezet. In een eerste fase – en die duurt tot eind 2023 – worden de sporen en perrons 1 en 2 vernieuwd en wordt de gevel aan de Stationsstraat gebouwd. De sloopwerken zijn bijna volledig achter de rug. In de loop van de maand augustus wordt nog wel een nieuwe toegang vanuit de Stationsstraat tot aan de perrons gebouwd. Het nieuwe station wordt een mooi en groot gebouw en dus moeten er ook zware funderingswerken worden uitgevoerd. Hoewel de aannemer alles in het werk stelt om de hinder zoveel mogelijk te beperken, zijn lawaai, trillingen en stof toch niet volledig uit te sluiten. Wij willen ons hiervoor alvast excuseren. Er wordt alleen op weekdagen en overdag gewerkt. Mocht er toch nacht- of weekendwerk noodzakelijk zijn, wordt u daarvan op de hoogte gebracht.  ...

[video width="720" height="720" mp4="https://www.mecheleninbeweging.be/wp-content/uploads/2022/07/Tangent_1.mp4"][/video] De Margaretatunnel in Mechelen is officieel open voor het autoverkeer en dat na zeven jaar werken. Om 22u zullen de eerste chauffeurs er door rijden. Met de ingebruikname van deze nieuwe route wordt een belangrijk hoofdstuk geschreven in de Mechelse mobiliteit. De verbindings- en ontsluitingsweg komt het gemotoriseerde verkeer ten goede, maar opent ook perspectieven om het verkeer in en om Mechelen anders en vooral efficiënter te organiseren. Tegelijk is de Tangent de drager van een vlotte verbinding voor voetgangers en fietsers. En hij biedt zelfs de mogelijkheid om sociaal-economische opportuniteiten te benutten. Samen met de R6 is de Tangent een van de belangrijkste verkeersinfrastructuren die de voorbije decennia in Mechelen gerealiseerd zijn. Niet alleen het Agentschap Wegen en Verkeer en de Stad Mechelen zijn erbij betrokken, maar ook de NMBS, Infrabel en De Lijn. Een verbindingsweg tussen de afrit E19 Mechelen-Zuid en de oostelijke kant van de Mechelse stadsrand. Dat was een droom die al in de jaren ’90 op de tekentafel lag, maar die ondanks de toenemende verkeersdrukte nooit gerealiseerd werd. Tot de Vlaamse overheid, de spoorweggroep en de stad Mechelen in 2008 een samenwerkingsovereenkomst ondertekenden die vanaf dan door het leven zou gaan...

Met de openstelling van de Tangent (vermoedelijk op 4 juli) is een belangrijke mijlpaal in het stationsproject gerealiseerd. Deze nieuwe verbindingsweg tussen Brusselsesteenweg en Douaneplein zal niet alleen het doorgaand verkeer van de stadsvesten weghouden, maar ook uit de omgeving van Coloma. Heel wat autoverkeer tussen Leuvensesteenweg en E19 Mechelen Zuid kiest immers voor het traject Motstraat – Hanswijkvaart – Colomalaan – Jubellaan. Gedaan met chaotische toestanden op de Colomabrug, waar elke dag enkele duizenden voetgangers en fietsers geconfronteerd worden met doorgaand autoverkeer. Gedaan ook met gevaarlijke toestanden op de Colomalaan, waar kleuters en lagereschoolkinderen druk gemotoriseerd verkeer moeten trotseren.Want meteen met het openstellen van de Tangent worden zowel de Colomabrug als de Colomalaan autovrij. Al het gemotoriseerde verkeer wordt dan onder de Leuvense Vaart geleid en moet dus ook nooit meer wachten door het scheepvaartverkeer. IMPACT IN DE WIJK Dat houdt wel een wijziging van het autoverkeer in uw wijk in. De Tervuursesteenweg kan dan alleen bereikt worden via de Jubellaan. Dat zal een gewijzigde situatie met zich meebrengen in de verbindingsstraten tussen Jubellaan en de Tervuursesteenweg, maar speciaal daarvoor werden de voorbije jaren en maanden al flankerende maatregelen genomen. Bovendien daalt de verkeersdrukte tussen uw wijk en...

Extra veiligheidstesten vertragen opening Mechelse tangent Deze week werd de sturing en monitoring van de Margaretatunnel omgezet van testomgeving naar de operationele omgeving. Bij deze omzetting zijn onverwachte problemen opgedoken, waardoor er geen contact meer kan gelegd worden tussen het Vlaams Verkeerscentrum en de tunnel. Zonder mogelijkheid tot sturing en monitoring is het uiteraard niet veilig de tunnel te openen. Er wordt nu intensief naar een oplossing gezocht voor deze problemen. Volgende week zal er dan een nieuwe technische test van het hele systeem uitgevoerd worden. Als deze gunstig verloopt, kan een integrale oefening met de hulpdiensten worden uitgevoerd. De opening van de Margaretatunnel - voorzien voor 27 juni - wordt daarom met minstens een week uitgesteld. Dat houdt ook in dat de doorgang voor gemotoriseerd verkeer over de Colomabrug en de Colomalaan behouden blijft tot de opening van de tangent en tunnel. Een concrete nieuwe datum zal gecommuniceerd worden van zodra alle veiligheidstesten positief geëvalueerd zijn. De feestelijkheden naar aanleiding van het einde van de werken op 25 en 26 juni gaan wel gewoon door....

Geen opening zonder feest! De opening van de Tangent wordt één groot feest. Net voordat we de nieuwe weg in handen van de autobestuurders geven, zijn voetgangers en fietsers er de baas. Fiets of wandel over de Tangent, bewonder het bouwwerk op eigen tempo, en neem deel aan één van de vele gratis activiteiten! ZATERDAG 25/6: TUNNELROCK 18u-19:30u:  Kindershow met muziek, licht & rook. Er is ook grime en je kan jezelf een mooi en gek kapsel aanmeten 19:30-22:30u: plaatjes van DJ Radio Botanique ZONDAG 26/6: TUNNELFEEST 10u- 17u: Afwisselende animatie: go-cart-circuit, springkastelen, dans- en ropeskippingacts, freerunning,  workshops van het Speelgoedmuseum, streethockey en streetvoetbal, bellenshow, grime, Suzy minibus, win gadgets met Rad in Beweging ...

Nog voor de zomervakantie wordt de tangent volledig opengesteld tussen Brusselsesteenweg en Douaneplein. Om het kruising van de tangent met de Brusselsesteenweg mogelijk te maken, wordt het gedeelte tussen Brusselsesteenweg en Jubellaan al op 22 mei in gebruik genomen. In die zone wordt de verkeerscirculatie tijdelijk aangepast, zowel voor fietsers, auto’s als voor busverkeer. Als de huidige planning kan aangehouden worden, opent de tangent als verbindingsweg tussen Brusselsesteenweg en Douaneplein nog voor de zomervakantie over het volledige traject. Enkel de beschikbaarheid van enkele cruciale materialen kan nog roet in het eten gooien, maar de projectverantwoordelijken stellen alles in het werk om de beoogde deadline te halen. Zo bereikt men na de ingebruikname van de ondergrondse stationsparking, de spoorbypass met de nieuwe perrons 11 en 12 en de fietsinfrastuctuur langsheen de tangent een nieuwe mijlpaal in een van de grootste mobiliteitsprojecten op Mechels grondgebied. Impact gemotoriseerd verkeer Om de aansluiting van de tangent met de Brusselsesteenweg over de volledige breedte te realiseren, dient men de werfzone uit te breiden. Daardoor wordt ook het gedeelte tussen Kruisbaan en Jubellaan/Europalaan uit dienst genomen en moet het autoverkeer het nieuwe stuk tangent tussen Brusselsesteenweg en Jubellaan gebruiken, zij het over één rijvak in elke richting....

De aannemer werkt momenteel de vierde arm van de Arsenaalpuzzel af. In mei moeten we hiervoor de twee armen richting Leuven beurtelings en tijdelijk afsluiten. TIMING AFSLUITINGEN Fase 1: kant Wagonstraat 2-8 mei Fase 2: kant Centrale Werkplaatsen 9-29 mei HINDER Fietsers en voetgangers zullen kleine omleiding moeten nemen via de Wagonstraat (fase1) of overkant van de Arsenaalpuzzel (fase 2)....

Met de aanleg van de sporen en perrons 1 tot en met 10 is een nieuwe en belangrijke fase in het stationsproject gestart. Het is de bedoeling om de eerstvolgende jaren een prachtige constructie te bouwen, identiek aan de perrons 11 en 12 met hun overkapping. HINDER VANAF 25 APRIL Maar werken betekent veelal hinder veroorzaken. Hoewel we er alles aan doen om die hinder zoveel mogelijk te beperken, kunnen we die niet helemaal uitsluiten. Voor de sloop van perron 1 werd al een toegangshelling aangelegd tot op het niveau van de sporen. Vanaf 25 april start de aannemer met funderingswerken in de Stationsstraat, vlakbij de huidige sporen. Gelukkig worden de funderingspalen geboord, wat een geluids- en trillingsarme techniek is. Bovendien wordt er niet ’s nachts of in het weekend gewerkt. We trachten ook de stofhinder te beperken. Hou er eveneens rekening mee dat er een toename van het werfverkeer zal zijn, maar ook dat blijft relatief beperkt. Alvast onze excuses voor de mogelijke hinder....

Hoe bereik jij je bestemming eens de nieuwe weg en tunnel geopend is? We stippelden zes trajecten uit die voor jou het vertrek of eindpunt kunnen zijn: Van N15 naar E19 Mechelen ZuidVanop het nieuwe kruispunt N15 x tangent rij je onder de spoorlijn tot aan de verkeerslichten met de Leuvensesteenweg. Rij rechtdoor de tangenttunnel in. Blijf je de tunnel volvgen, dan kom je bovengronds ter hoogte van de Jubellaan. Op het kruispunt Jubellaan x tangent rij je rechtdoor tot je op de Brusselsesteenweg naar de oprit van de E19- Mechelen Zuid kunt. Van Brusselsesteenweg naar Douaneplein                                                                                                                          Van de E19 of vanuit Zemst rij je de Brusselsesteenweg op. Deze weg mondt uit op het kruispunt tangent met de Jubellaan. Als je het kruispunt over rijdt, kom je in de Tangenttunnel. Rij je rechtdoor, dan ga je na 750m...