Nieuwsoverzicht

Aan de Arsenaalpuzzel voeren we de laatste werken uit:  de lege vakken krijgen nog groen, de voeg wordt hersteld en de blindengeleiding en belijning aangebracht. Voor deze laatste werken sluiten we de arm richting station af tussen 19 en 23 juni. Fietsers en voetgangers volgen een omleiding via de Leuvensesteenweg....

Op donderdagavond 11 mei wordt de Margaretatunnel (B101) in Mechelen in beide richtingen afgesloten voor alle verkeer. Tussen 21.00 en 01.00 uur gaat de tunnel dicht voor een noodplanningsoefening, georganiseerd door Stad Mechelen en Agentschap Wegen en Verkeer. Deze geplande noodoefening vormt een test voor de samenwerking tussen verschillende diensten. Vanwege het extra risico in een tunnel, oefenen allerlei hulpdiensten, besturen en figuranten samen een realistisch scenario, waarbij nog eens alle veiligheidsvoorzieningen in de tunnel getest worden....

Gemiddeld 2500 fietsers banen zich elke dag een weg langs de nieuwe fietsverbinding achter het station. Ook de fietsenstalling aan de Arsenaalzijde heeft nood aan meer plaatsen. Daarom is er naast de huidige fietsenstalling een stuk werfzone vrijgemaakt voor 750 extra plekken. De nieuwe fietsenstalling staat mee onder cameracontrole en toezicht van de veiligheidsmensen. Maar dat is niet alles....

Op 15 en 22 april voeren we herstellingen uit aan de toegang van de parking en kiss & ride in de Margaretatunnel richting Antwerpen (Arsenaalzijde). Door een aanrijding werd de brandpoort beschadigd. De toegang zal telkens gesloten zijn van 7u tot 19u....

Op 3 april hielden we lenteschoonmaak op het K. Albertplein. Na een sensibiliseringsperiode van drie weken met fietslabels, werfdoeken en online berichtgeving worden wrakken en hinderlijk geparkeerde fietsen op het stationsplein verwijderd. Werd je fiets weggenomen tijdens onze knipactie op 3 april? Maak een afspraak bij Fietspunt. Per opruimactie zorgen we voor een correcte registratie en aanmaak digitaal register. De weggehaalde fietsen blijven Neem je sleutel en indentiteistkaart mee bij ophaling....

Sinds de afbraak van het station begin 2022 is de aannemer gestart met de bouw van de 2 eerste sporen en perrons van het nieuwe station. In 2024 verschijnt er, net als aan de Arsenaalzijde, een prachtige luifel boven perron 1 en 2. Maar de grond- en funderingswerken gingen niet zonder slag of stoot. De ondergrond wordt eerst op de aanwezigheid van ondergrondse obstakels gescand. Dat zijn geen waardevolle vondsten, wel afval van het vorige station zoals muren, wapeningsstaven en hout. De grond wordt ter plaatse gezeefd en afgevoerd. Eens op diepte wordt een fundering van grindpalen aangebracht....