Nieuwsoverzicht

4/07/2019- Naar jaarlijkse gewoonte sluit het Infopunt van het communicatieteam van Mechelen in Beweging tijdens het zomerbouwverlof. Aangezien het Infopunt zich nu onbemand in de lokettenzaal van het station bevindt, zal enkel de dienstverlening van het communicatieteam gedurende drie weken stil liggen. Mails en telefoons worden tijdelijk niet beantwoord en ook een afspraak kan niet gemaakt worden. Vanaf maandag 30 juli zijn we er weer om jullie van dienst te zijn. Tussen 15- 28  juli zal er geen werfactiviteit zijn aan de stationsbogen. Tussen 15 juli en 5 augustus is er geen werfactivteit in aan Tangent (tunnel). Bij dringende meldingen of bij gevaar kan je dit steeds melden bij de politie van Mechelen op: Dringende politiehulp:101 Algemene informatie:015 464 464 ...

18/06/2019- In het vooruitzicht van werken voor de nutsmaatschappijen, werden er een 20-tal bomen gerooid langsheen de N15. Het stond al lang vast dat die bomen moesten verdwijnen en daar werd uiteraard een kapvergunning voor afgeleverd. Zoals bepaald binnen het project, worden deze bomen zo snel mogelijk vervangen door het dubbele aantal dat moest gerooid worden. Met deze ingreep wordt een terrein vrijgemaakt waar zo snel mogelijk een nieuwe fietsverbinding tussen het stadscentrum en de Nekkersite wordt aangelegd. Op die manier ondervinden voetgangers en fietsers zo weinig mogelijk hinder van de werken.       ...

15/05/2019- Voor het team van Stadsontwikkeling vand e stad Mechelen wordt overgegaan tot de aanwerving van een extra Projectcoördinator. Deze projectcoördinator zal in hoofdzaak de projectcoördinatie van de stationsomgeving voor de Stad Mechelen op zich nemen. Dit is het belangrijkste mobiliteits- en infrastructuurproject van de stad Mechelen voor de komende jaren.   Bekijk de volledige vacature op de stadswebsite   ...

10/05/2019- De kiss & ride op de Colomalaan sluit vanaf 27 mei en wordt ingenomen als werfzone. De aannemer heeft deze zone nodig voor de afwerking van de nieuwe Tangent (autoweg) en renovatie van de Vierendeelbruggen. Gelieve uw wagen hier niet meer te parkeren vanaf 27 mei. De geparkeerde automobilisten ontvingen onderstaande flyer: ...

Het nieuwe Mechelse station krijgt stilaan vorm. Aan de Arsenaalzijde van het station verrijzen de eerste staalconstructies die deel uitmaken van de toekomstige overkapping van de sporen. Dat is nu het geval boven de nieuwe sporen 11 en 12, maar dezelfde constructie zal de volgende jaren ook worden toegepast boven alle sporen. De boogvorm geeft de overkapping een opvallende sierlijkheid. Het station in Mechelen wordt de volgende jaren niet alleen volledig vernieuwd, maar ook uitgebreid. Om tegemoet te komen aan de vraag naar meer capaciteit en om in te spelen op de noden voor de hogesnelheidstrein, wordt het aantal sporen en perrons opgevoerd van 10 tot 12. En het zijn precies de extra sporen 11 en 12 die nu gebouwd worden. Dat gebeurt in twee fases. De ruwbouw was vorig jaar al afgewerkt en in het najaar is aannemer CIT Blaton gestart met de voorbereidende werken voor de overkapping van deze sporen. Die bestaat uit drie enorme bogen van elk 60m overspanning. Voor de vormgeving lieten de architecten Bono en Turchak zich inspireren op de historische Vierendeelbruggen. De productie van deze stalen elementen werd toevertrouwd aan Ferrokonstrukt.  Deze Belgische staalbouwer heeft de voorbije jaren ook al de...

25/04/2019 Er komt  op korte termijn een tijdelijk stationsgebouw op het Koning Albertplein. Deze constructie is vergunningsplichtig en daarom werd vorige vrijdag een openbaar onderzoek gestart dat 30 dagen loopt. Tegen de zomer zou het comfortabele, tijlijke lokettenzaal met toiletten en fietspunt gebouwd worden. Wie goed op de foto kijkt, ziet ook het standbeeld van K. Albert staan. Het gebouw wordt rond het beeld opgetrokken.  ...

07/03/2019- Op perron 11 en 12 bouwen we al een stuk van de nieuwe stationsluifel. Eerst komen de voeten van elk 5 ton. Komende maanden volgen nog de broekstukken en de bogen. In het najaar van 2020 neem je in dit nieuwe stuk station comfortabel de trein.  {youtube}QuEL2AHNDNU{/youtube}...

7/03/2019- Midden maart gaat de spoorweg onderdoorgang tussen de Brusselsesteenweg en de Stenenmolen- en Halfgalgstraat opnieuw open voor fietsers en voetgangers. Sinds 2013 werd de onderdoorgang afgesloten voor de bouw van de Tangent en de Spoorbypass op deze locatie. Nu we aan de afwerking van de Tangent en de Spoorbypass bezig zijn, hoeft het straatje niet langer afgesloten te worden. Op de plaats waar nu nog grond ligt op de foto, komen bloembakken zodat auto's e.d. niet doorkunnen.  ...

28/02/2019-  Mechelen in Beweging heeft een nieuwe verbinding gerealiseerd tussen de Motstraat en de recent geopende ondergrondse stationsparking. Tot nu toe moest alle verkeer via de Hanswijkvaart verlopen. De nieuwe verbinding is vooral goed nieuws voor het autoverkeer dat vanuit de richting Leuven komt. Niet alleen wordt het tracé een stuk korter, maar men vermijdt ook onnodig aanschuiven wanneer de Colomabrug open staat voor scheepvaartverkeer en de Hanswijkvaart geblokkeerd staat. Tegelijk is ook de toegang vanaf de Hanswijkvaart kwalitatief verbeterd. De automobilisten moeten er niet langer over de halfverharde vroegere vervangparking rijden, maar krijgen nu een geasfalteerde toegangsweg. Dat moet het comfort en de veiligheid gevoelig verhogen. Beide routes geven ook aansluiting op de kiss and ridezone die zich ter hoogte van de ondergrondse ingang bevindt. Daar is stilstaan toegelaten, waardoor het gemakkelijk is om treinreizigers af te zetten of op te pikken. Op termijn zal het grootste deel van het autoverkeer de parking kunnen bereiken via de Tangent, de deels ondergrondse verbindingsweg tussen Brusselsesteenweg en Douaneplein. Volgens de huidige planning zal dat vanaf het voorjaar 2021 het geval zijn.   zicht vanuit de Bautersemstraat: zicht vanuit de Hanswijkvaart:  ...

1/2/2019- Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts trekt € 58 miljoen extra uit om de werken aan de stationsomgeving van Mechelen weer op de rails te zetten. Het grote project ligt – tot ergernis van veel passanten – al lang stil omdat het te lijden had met onderfinanciering. “Vlaanderen investeerde al € 120 miljoen in de transformatie van de stationsomgeving en daar doen we nu dus nog eens € 58 miljoen bovenop”, zegt Weyts. “Het station van Mechelen moet vlot en veilig bereikbaar zijn, want we willen meer Mechelaars verleiden om fiets of wagen te combineren met het openbaar vervoer”. Iedereen die wel eens passeert in de buurt van het station van Mechelen heeft het al gemerkt: de grootschalige werken aan de stationsomgeving liggen al een tijdje stil. De werken zijn momenteel geblokkeerd wegens problemen met het projectmanagement en onderfinanciering. Het project wordt getrokken door de NMBS en Infrabel, maar ook de Vlaamse Overheid is via De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer betrokken partij. Vlaanderen heeft zich in 2008 geëngageerd om € 120 miljoen te investeren in de totale transformatie van de stationsomgeving in Mechelen.  Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben...