Nieuwsoverzicht

Het nieuwe Mechelse station krijgt stilaan vorm. Aan de Arsenaalzijde van het station verrijzen de eerste staalconstructies die deel uitmaken van de toekomstige overkapping van de sporen. Dat is nu het geval boven de nieuwe sporen 11 en 12, maar dezelfde constructie zal de volgende jaren ook worden toegepast boven alle sporen. De boogvorm geeft de overkapping een opvallende sierlijkheid. Het station in Mechelen wordt de volgende jaren niet alleen volledig vernieuwd, maar ook uitgebreid. Om tegemoet te komen aan de vraag naar meer capaciteit en om in te spelen op de noden voor de hogesnelheidstrein, wordt het aantal sporen en perrons opgevoerd van 10 tot 12. En het zijn precies de extra sporen 11 en 12 die nu gebouwd worden. Dat gebeurt in twee fases. De ruwbouw was vorig jaar al afgewerkt en in het najaar is aannemer CIT Blaton gestart met de voorbereidende werken voor de overkapping van deze sporen. Die bestaat uit drie enorme bogen van elk 60m overspanning. Voor de vormgeving lieten de architecten Bono en Turchak zich inspireren op de historische Vierendeelbruggen. De productie van deze stalen elementen werd toevertrouwd aan Ferrokonstrukt.  Deze Belgische staalbouwer heeft de voorbije jaren ook al de...

25/04/2019 Er komt  op korte termijn een tijdelijk stationsgebouw op het Koning Albertplein. Deze constructie is vergunningsplichtig en daarom werd vorige vrijdag een openbaar onderzoek gestart dat 30 dagen loopt. Tegen de zomer zou het comfortabele, tijlijke lokettenzaal met toiletten en fietspunt gebouwd worden. Wie goed op de foto kijkt, ziet ook het standbeeld van K. Albert staan. Het gebouw wordt rond het beeld opgetrokken.  ...

07/03/2019- Op perron 11 en 12 bouwen we al een stuk van de nieuwe stationsluifel. Eerst komen de voeten van elk 5 ton. Komende maanden volgen nog de broekstukken en de bogen. In het najaar van 2020 neem je in dit nieuwe stuk station comfortabel de trein.  {youtube}QuEL2AHNDNU{/youtube}...

7/03/2019- Midden maart gaat de spoorweg onderdoorgang tussen de Brusselsesteenweg en de Stenenmolen- en Halfgalgstraat opnieuw open voor fietsers en voetgangers. Sinds 2013 werd de onderdoorgang afgesloten voor de bouw van de Tangent en de Spoorbypass op deze locatie. Nu we aan de afwerking van de Tangent en de Spoorbypass bezig zijn, hoeft het straatje niet langer afgesloten te worden. Op de plaats waar nu nog grond ligt op de foto, komen bloembakken zodat auto's e.d. niet doorkunnen.  ...

28/02/2019-  Mechelen in Beweging heeft een nieuwe verbinding gerealiseerd tussen de Motstraat en de recent geopende ondergrondse stationsparking. Tot nu toe moest alle verkeer via de Hanswijkvaart verlopen. De nieuwe verbinding is vooral goed nieuws voor het autoverkeer dat vanuit de richting Leuven komt. Niet alleen wordt het tracé een stuk korter, maar men vermijdt ook onnodig aanschuiven wanneer de Colomabrug open staat voor scheepvaartverkeer en de Hanswijkvaart geblokkeerd staat. Tegelijk is ook de toegang vanaf de Hanswijkvaart kwalitatief verbeterd. De automobilisten moeten er niet langer over de halfverharde vroegere vervangparking rijden, maar krijgen nu een geasfalteerde toegangsweg. Dat moet het comfort en de veiligheid gevoelig verhogen. Beide routes geven ook aansluiting op de kiss and ridezone die zich ter hoogte van de ondergrondse ingang bevindt. Daar is stilstaan toegelaten, waardoor het gemakkelijk is om treinreizigers af te zetten of op te pikken. Op termijn zal het grootste deel van het autoverkeer de parking kunnen bereiken via de Tangent, de deels ondergrondse verbindingsweg tussen Brusselsesteenweg en Douaneplein. Volgens de huidige planning zal dat vanaf het voorjaar 2021 het geval zijn.   zicht vanuit de Bautersemstraat: zicht vanuit de Hanswijkvaart:  ...

1/2/2019- Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts trekt € 58 miljoen extra uit om de werken aan de stationsomgeving van Mechelen weer op de rails te zetten. Het grote project ligt – tot ergernis van veel passanten – al lang stil omdat het te lijden had met onderfinanciering. “Vlaanderen investeerde al € 120 miljoen in de transformatie van de stationsomgeving en daar doen we nu dus nog eens € 58 miljoen bovenop”, zegt Weyts. “Het station van Mechelen moet vlot en veilig bereikbaar zijn, want we willen meer Mechelaars verleiden om fiets of wagen te combineren met het openbaar vervoer”. Iedereen die wel eens passeert in de buurt van het station van Mechelen heeft het al gemerkt: de grootschalige werken aan de stationsomgeving liggen al een tijdje stil. De werken zijn momenteel geblokkeerd wegens problemen met het projectmanagement en onderfinanciering. Het project wordt getrokken door de NMBS en Infrabel, maar ook de Vlaamse Overheid is via De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer betrokken partij. Vlaanderen heeft zich in 2008 geëngageerd om € 120 miljoen te investeren in de totale transformatie van de stationsomgeving in Mechelen.  Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben...

7/2/2018 - Parkeren en stilstaan is op de volledige Colomalaan verboden. In de nieuwe stationsparking vlakbij zijn er voldoende parkeerplaatsen vrij om de auto te parkeren. Foutparkeerders lopen het risico beboet (€58) te worden! Het stationsproject Mechelen in Beweging streeft naar een optimale mobiliteit in de stationsomgeving. De Colomalaan is niet geschikt om te parkeren of stil te staan met de auto: er is te weinig ruimte, zowel voor de auto’s als voor de voetgangers. Dat zorgt voor onveilige situaties die nog eens versterkt worden door plotse oversteekbewegingen van voetgangers. De aannemer neemt weldra de illegale parkeerzone in om materiaal te stockeren. Er is aan het begin van de Colomalaan een kiss& ride voorzien. Ook de ondergrondse stationsparking heeft een kiss&ridezone en je kan er veilig en comfortabel parkeren. Voor treinreizigers kan dit vanaf 29 euro per maand. Alle info en tarieven: www.b-parking.be . ...

1/02/2019- Eind februari zal er een tweede toegang zijn naar de ondergrondse parking via de Mot- en Bautersemstraat. Op die manier kan je ook van op de Leuvensesteenweg de ondergrondse parking makkelijk bereiken.  ...

01/02/2019 De renovatie van de Vierendeelbruggen zit niet in het stationsproject Mechelen in Beweging. Infrabel, de spoorinfrastructuurbeheerder van België, is verantwoordelijk voor het onderhoud. Timing: Vanaf 18 februari: aanbrengen schutvloer Vanaf 9 maart: bouw tussenwand tussen de sporen en plaatsen overkapping. Een deel van de brug wordt ingepakt. Midden maart- midden mei: zandstralen 16-17/02 (overdag): plaatsing tijdelijke brug voor kabels onder spoorbrug Impact: Tijdens het weekend van 16 en 17 februari zullen, enkel overdag, de Geerdegemvaart en de Hanswijkvaart voor fietsers en voetgangers afgesloten zijn om een tijdelijke constructie voor kabels te kunnen bouwen. Voetgangers  kunnen dan via het station door, fietsers zullen een omleiding moeten volgen. Er wordt zowel overdag als ‘s nachts gewerkt. Vooral het zandstralen zal voor aanzienlijke geluidshinder zorgen. Wij stellen alles in het werk om de hinder tot een minimum te beperken. modernisering van deze oude spoorwegbruggen. Infrabel verspreidde onderstaande bewonersbrief bij de bewoners in de omgeving van de Vierendeelbruggen.   Tijdens het weekend van 16 en 17 februari zullen er omleidingen voor voetgangers en fietsers aan de Hanswijkvaart en Geerdegemvaart gelden. Onderstaande herasdoeken zullen aan de afgesloten locaties hangen: ...

 03/04/2019-  Wijk Arsenaal kreeg de primeur voor roadshows van het stationsproject Het stationsproject Mechelen in Beweging start een nieuwe fase in de aanleg van de mobiliteitsinfrastructuur voor fietsers en automobilisten. Hoe dat in zijn werk gaat en wat dat als mogelijke hinder met zich meebrengt, maakt het communicatieteam duidelijk door middel van een reeks roadshows. De wijk Arsenaal was donderdag 2 mei als eerste aan de beurt. Binnenkort start de aannemer met de afwerking van de Tangent en de bouw van de fietsinfrastructuur tussen de Brusselsesteenweg en het Douaneplein. Die werken omvatten onder meer de bouw van drie fietstunnels, een fietsbrug en de Fietspuzzel aan de Leuvensesteenweg. Om de omwonenden op de hoogte te brengen van de aard van de werken en de mogelijke hinder die ze met zich meebrengen, werkte het communicatieteam van Mechelen in Beweging een roadshow uit. Dat is een reizende, informatieve tentoonstelling die door middel van infopanelen, audiovisuele simulatiebeelden en presentaties alle belangrijke informatie verstrekt.    De eerste roadshow vond plaats in de wijk Arsenaal en kon rekenen op heel wat geïnteresseerde buurtbewoners. Volgende week zijn er nog roadshows op 6 mei in Mechelen-Zuid (wijkhuis Dijkstraat) en op 9 mei in de wijk Coloma...