Nieuwsoverzicht

  De inschrijvingen voor de loting voor het werfbezoek werden ondertussen afgesloten.    ...

16/12/2015-  We willen automobilisten er graag attent op maken dat het onnodig en verboden is om in de berm te parkeren. Er is nog steeds voldoende parkeerplaats vrij op de parking van de Hanswijkvaart indien de parking van de Bautersemstraat volzet is.  Het stationsproject Mechelen in Beweging streeft naar een optimale mobiliteitsoplossing rond de stationsomgeving. Daarom wordt er voldoende parkeercapaciteit gecreeërd op de vervangparkings in de Bautersemstraat en aan de Hanswijkvaart. De parkings zijn veilig en comfortabel. Foutparkeerders in de berm of op het fietspad lopen het risico beboet te worden!  ...

19/11/2015- Tijdens het weekend van 21-22 november en 28-29 november worden er infrastructuurwerken uitgevoerd op de spoorlijn 53 tussen Mechelen en Leuven. Hierdoor zal er op die momenten geen treinverkeer mogelijk zijn. Spoorwegmaatschappij NMBS legt wel een vervangende busdienst in tussen beide stations, met haltes in Muizen, Boortmeerbeek, Haacht, Wespelaar-Tildonk en Wijmaal. Dat meldt spoorwegnetbeheerder Infrabel donderdag. In de buurt van het station van Haacht voert Infrabel onderhouds- en vernieuwingswerken uit aan de wissels. In Mechelen zal Infrabel tijdens het eerste weekend, voor de bouw van de nieuwe spoorbypass, twaalf liggers van 42 meter over de spoorlijnen 53 (Mechelen-Leuven) en 53A (Mechelen-Muizen) plaatsen. Deze balken maken deel uit van een van de nieuwe spoorbruggen voor de spoorbypass.   (C) Frank Barning     De vervangbussen vertrekken in Mechelen vanaf perron 21, van 07.40 uur tot 23.40 uur. In Leuven vertrekken de bussen aan het station op perron 10, en dit tussen 07.00 uur en 23.00 uur.  Meer info op www.infrabel.be en www.b-rail.be ...

12/11/2015- Tijdens de derde week van november worden ‘s nachts grote betonnen prefabelementen via de Leuvensesteenweg naar de werfzone Arsenaal gebracht. Deze preflexliggers worden in Lier gemaakt en met een uitzonderlijk transport naar de werf vervoerd. Ze worden tijdelijk gestockeerd op werfzone tussen de Leuvensesteenweg en de spoorlijn Mechelen-Leuven. De 12 prefabelementen zijn elk 42 meter lang en wegen 96 ton. De vrachtwagen voor het uitzonderlijk transport is 54m lang. Iedere nacht worden 6 stuks preflexliggers aangevoerd. Aan deze operatie komen een aantal zware machines aan te pas om de plaatsing uit te voeren. De balken worden o.a. gelost en geplaatst met een 400 ton zware rups -en kabelkraan. Dit is het tweede grootste model in zijn soort en heeft een hefarm van maximum 150 meter.   Tijdens het daaropvolgende weekend, 21,22,23 november plaatst de aannemer de prefexliggers boven de lijn Mechelen- Leuven. Het treinverkeer wordt tijdelijk stilgelegd en er zijn vervangbussen. Meer info op www.infrabel.be.     HINDER OP DE LEUVENSESTEENWEG    ...

29/10/2015- Begin november worden er op het huidige fiets- en voetpad aan de Hanswijkvaart twee containerpaden aangelegd. Over een lengte van ongeveer 30 meter komen er twee containergangen van telkens 2,5 meter breed. De containergang tegen de Leuvense Vaart is voor de voetgangers in twee richtingen. De containergang tegen de werfzone van het station is voor fietsers in twee richtingen. Het Minder Hinderteam van Mechelen in Beweging zal er steeds op toezien dat de gangen goed verlicht en proper blijven. Het containerpad is een veiligheidsmaatregel om de doorgang voor fietsers en voetgangers aan de Hanswijkvaart te kunnen blijven garanderen. De aannemer moet hier op een kleine werfzone immers diepwanden voor de Spoorbypass en Tangenttunnel kunnen bouwen. Er zal dus ook veel vrachtwagenverkeer zijn om diepwandgrond af te voeren en bouwmaterialen zoals bewapeningskooien aan te leveren. De twee containerpaden zullen tussen begin november en tot na de kerstvakantie 2015- 2016 in gebruik zijn. We doen er alles aan om op deze beperkte zone alles zo vlot mogelijk te doen verlopen. Zo werden de aansluitingen van de fietscontainers aangepast zodat fietsers minder schokken ondervinden. Onze excuses voor de mogelijke hinder.      ...

22/10/2015- In opvolging van het plaatsen van tijdelijke spoordekken op de lijn Mechelen – Brussel, moeten er herstellingswerkzaamheden gebeuren. Dit kan alleen bij verminderd treinverkeer en moet dus ’s nachts uitgevoerd worden. De nacht van vrijdag 23 op zaterdag 24 oktober zal er ballast aangebracht worden tussen de sporen. Dat heeft beperkte geluidshinder tot gevolg. De nacht van vrijdag 30 op zaterdag 31 oktober wordt die ballast met de zogenaamde onderstopper gestabiliseerd. Dat is een klus die redelijk veel lawaai veroorzaakt. Beide werken zijn evenwel noodzakelijk om het treinverkeer absoluut veilig te laten verlopen. Alvastinder.  ...

19/10/2015-  De tweede Open Werfdag van Mechelen in Beweging groeide gisteren uit tot een enorm succes. De 670 gelukkigen die zich tijdig konden inschrijven om een felbegeerde rondleiding mee te maken, reageerden allemaal bijzonder enthousiast. Dit maal was werfzone station de te ontdekken site met als blikvangers: de ondergrondse parking enTangenttunnel in ruwbouw, 12 meter hoge V-kolommen en de enorme schuine dakzijde tegen de Leuvensesteenweg. Heel wat bezoekers namen foto's tijdens het werfbezoek en worden beloond met een set fietslichtjes (af te halen tijdens de openingsuren van het Infopunt Mechelen in Beweging). (c) Mechelen in Beweging Waterafvoerput thv ondergrondse parking (c) Bart Goovaerts Uitleg van een expert in de Tangenttunnel. Al over een lengte van 153m is de Tangentunnel in ruwbouw overdekt. (c) Bart van Tricht Uitleg van een specialist in de ondergrondse parking. (c) Bart Van Tricht Zicht in de Tangenttunnel. Nu nog in ruwbouw, maar klaar voor gebruik in 2018. (c) Kat Delcommune Zicht vanuit de 13 meter diepe bouwput op spoor 10. Hiernaast komen spoor 11 en 12 van de Spoorbypass te liggen. (c) Marc Aerts Afdalen in de ondergrondse parking. In 2017 is de autoparking klaar voor gebruik...

  5/10/2015- 15/04/2015 -Het groot werfbezoek op 18 oktober kan op een enorme interesse rekenen. In één dag tijd waren alle plaatsen voor het werfbezoek volzet. Mensen die zich nu nog aanmelden, zetten we op een wachtlijst. Indien er deelnemers voor 16 oktober nog afmelden, mailen we voor de vrijgekomen plaatsen. Het heeft geen zin om zonder inschrijving naar het werfbezoek te komen. Zij die wel een inschrijving bemachtigden, krijgen ten laatste  16 oktober een mail met het specifieke tijdstip van de aanvang van hun wandeling. ...

  02/10/2015 Voor de tweede maal dit jaar krijgen geïnteresseerden de unieke kans om gratis De Werf van de Eeuw te bezoeken. Met het succesvolle programma dat de stadsgidsen aanbieden aan groepen kan dit alleen langsheen de werf. Maar op zondag 18 oktober kan je echt overal in en aan. Omwille van de grote afstand van de volledige werfzone – meer dan 2,5 km – wordt het traject beperkt tot de parking en het werfgedeelte Arsenaal, tussen de toekomstige parking en de Leuvensesteenweg. Van 9u ’s morgens tot 17u ’s middags brengen groepen onder begeleiding van een gids een bezoek aan de drie verdiepingen van de parking, de toekomstige kiss and ride en een belangrijk ondergronds deel van de Tangent. Op verschillende plaatsen geven ingenieurs en werfleiders gespecialiseerde uitleg over de constructies en de methodes die men daarbij hanteert.  Dergelijke rondleidingen duren bijna twee uur en zijn alleen toegankelijk voor personen van ouder dan 12 jaar, die goed te been zijn. Stevig schoeisel is aangeraden.              ...

23/09/2015-  Van vrijdag 9 oktober om 23u tot maandag 12 oktober om 05u00 plaatst de aannemer van Mechelen in Beweging twee tijdelijke brugdekken onder de spoorlijn Mechelen – Brussel. De tijdelijke brugdekken dienen om een doorgang te maken onder de sporen om later het autoverkeer van Brusselsesteenweg naar Jubellaan te brengen. Er zijn in de spoorwegberm en tussen de sporen al betonnen funderingspalen aangebracht. Daar zullen nu de tijdelijke brugdekken aan de zijkanten op rusten. Onder de brugdekken worden nu de betonnen landhoofden gegoten, die later dienst zullen doen als brughoofden voor het definitieve brugdek. Dat definitieve brugdek wordt in zijn totaliteit vervaardigd op de werfzone naast de Brusselsesteenweg en volgend voorjaar op zijn plaats gelegd worden. Bij de plaatsing komt ook mogelijk lawaai- en lichthinder aan te pas. Er moeten spoorrails worden doorgeslepen, bovenleidingen en steunpalen worden afgebroken, de dwarsliggers en de tussenliggende ballast worden verwijderd, het talud wordt afgegraven. Er moet met kranen gewerkt worden, er zijn graafmachines aan het werk, er worden verbindingen gelast, er wordt gehamerd en de werf is dag en nacht verlicht. Alvast onze excuses voor de mogelijke hinder. ...