Nieuwsoverzicht

17/05/2017- Voor een vijfde keer op rij krijgen geïnteresseerden de unieke kans om voor slechts 1€ ‘De Werf van de Eeuw’ te bezoeken. Met het succesvolle programma dat de stadsgidsen aanbieden aan groepen, kan je enkel langsheen de werf. Maar op zondag 11 juni kan je uitzonderlijk het drie kilometer lange traject van de Tangent afleggen, inclusief tunnel.  HOE INSCHRIJVEN? De inschrijvingen zijn afgelopen. Alle inschrijvers hebben een mail ontvangen of ze al dan niet kunnen deelnemen.  WAAR START/EINDIGT HET WERFBEZOEK?We starten aan werfzone Douane aan het Douaneplein. Een gids neemt je mee tot aan de Jubellaan. Op deze locatie is er een schuttledienst terug tot aan het Douaneplein. Door deze extra dienst kost het werfbezoek dit keer één euro, te betalen bij de start van het werfbezoek. WANNEER?Geef in het inschrijvingsformulier aan of je in de voor- of namiddag wil komen. Omwille van de massale belangstelling bij de vorige edities, werken we dit ook dit keer met een loting. Iedereen krijgt tot en met zondag 28 mei om zich in te schrijven. Nadien worden er uit alle inschrijvingen 700 gelukkigen geloot. Om zoveel mogelijk verschillende mensen de kans te geven de werf te bezoeken, laten we per adres...

2/05/2017- Nu de dakplaat van de ondergrondse parking helemaal dicht ligt, verhuist de aannemer steeds meer van de tijdelijke (auto)parking naar de dakplaat. Sinds vandaag kan je nu ook je fiets naast de werfkeet op de dakplaat stallen. Fietsen staan er veilig en overdekt, daarbij moet je nu een pak minder wandelen naar de achteringang van het station. Zoals je op de foto ziet, is het pad tussen de Centrale Werkplaatsen en de dakplaat redelijk smal. Zowel voetgangers als fietsers moeten op het pad. We vragen iedereen voorzichtig te zijn en de fietsers bij grote drukte (spitsuren) af te stappen. Het nieuwe stationsgebouw is klaar in 2025. De fietsenstalling met maar liefst 5000 plaatsen komt dan in het gebouw zelf. Dit is dus een tijdelijke fietsenstalling. Op de dakplaat van de ondergrondse parking komt op termijn een nieuw busstation. ...

29/03/2017-Het stationsproject Mechelen in Beweging maakt van de paasvakantie gebruik om de fietsenstalling aan de Arsenaalzijde te verhuizen en dichter bij de sporen te brengen. Dat wordt mogelijk door het dichtleggen van het dak van de ondergrondse parking. Voor de fietser zal er weinig hinder zijn. Op dit moment bevindt de fietsenstalling Arsenaalzijde zich vlakbij de vervangparking, aan de rand van de werfzone. Maar nu de ruwbouwwerken voor de ondergrondse parking bijna klaar zijn, kan men die fietsenstalling tot dicht bij de sporen en tot de toegang naar de perrons brengen. Vanaf maandag 3 april wordt de huidige fietsenstalling in fasen afgebroken en overgebracht naar de dakplaat van de parking. Die fasering zorgt ervoor dat er steeds voldoende rekken beschikbaar blijven, zeker tijdens de paasvakantie als er weinig of geen scholieren gebruik van maken. Overigens zijn er nog steeds voldoende fietsenstallingen beschikbaar aan de stadzijde van het station. Sinds de start van het project is het aantal fietsenrekken immers uitgebreid van 1.800 tot 2.550. In de nieuwe grote fietsenparking die binnen enkele jaren deel moet uitmaken van het stationscomplex zal plaats zijn voor minstens 5.000 tweewielers. Het communicatieteam zal er voor zorgen dat de nieuwe locatie van de...

13/03/2017- Afgelopen weekend, op vrijdag 10 en zaterdag 11 maart werden de brugdekken geplaatst. Nadien kunnen deze onderdelen aan elkaar gelast worden. In een volgende fase zullen prefabplaten geplaatst worden op de roosterstructuur, waarna er een betonvloer op gegoten wordt. Tot het zomerbouwverlof zal de brug gelast worden en daarna volgt een afwerkings -en testfase. Spoorbypass voor meer capaciteit en vlotter treinverkeerDe spoorbrug over de Leuvense Vaart is de laatste van de zes nieuwe bruggen voor de spoorbypass die Infrabel momenteel bouwt tegen horizon 2019. Die omvat de aanleg van twee bijkomende sporen en twee nieuwe perrons aan de achterzijde van het station Mechelen. De spoorbypass zal aansluiten op de lijn Schaarbeek – Mechelen (op de middenberm van de E19-snelweg) en de Diabolo-spoorverbinding die beiden sinds juni 2012 in dienst zijn.Dankzij de spoorbypass zullen de treinen sneller door het station Mechelen kunnen rijden (160 km/u in plaats van 100 km/u). Infrabel beoogt hiermee ook een verdere capaciteitsverhoging en een vlottere doorstroming van het treinverkeer op de strategische verbinding Brussel – Mechelen – Antwerpen – Nederland. De spoorbypass vormt zo het sluitstuk van het Belgische hogesnelheidsnet....

Tussen maart en juni 2017 zijn tieners aan zet bij Mechelen in Beweging. Twee jaar nadat er een workshop op kindermaat werd uitgedacht, staken het communicatieteam van Mechelen in Beweging en Technopolis de koppen bij elkaar om nu ook de tieners wijzer te maken in het grootste bouwproject van Mechelen. Tijdens de drie uur durende workshop ‘Tunnel Challenge’ leren ze het stationsproject kennen en worden ze uitgedaagd om zelf een mini Tangenttunnel te bouwen. Dagelijks fietsen en wandelen meer dan 1000 scholieren langs de werfzone aan de Leuvense vaart. Ze zien er van alles gebeuren, maar beseffen meestal nog niet goed dat we hier bezig zijn aan de bouw van onder meer twee extra spoorlijnen, de ondergrondse parking en Tangent, nieuwe fiets- en wandelpaden en een nieuw trein- en busstation. Tieners op een leuke en leerrijke manier warm maken voor dit complexe bouwproject is niet evident. Daarom nam het communicatieteam dit keer Technopolis onder arm om samen een nieuwe workshop voor de eerste graad middelbaar onderwijs te ontwikkelen. De focus van de workshop ligt op de bouw van de Tangenttunnel onder de Leuvense vaart. De workshop daagt leerlingen uit om op een actieve wijze de bouwtechniek en architectuur...

6/03/2017- De Hanswijkvaart is vanochtend opnieuw opengegaan voor fietsers en voetgangers. Tijdens de krokusvakantie werd de vaartzijde een week lang afgesloten en moesten fietsers en voetgangers omleidingen volgen. Enkel op zaterdag 11 maart zal de Hanswijkvaart nog één keer afgesloten worden en gelden volgende omleidingen: Voor fietsers via de Colomalaan-Jubellaan-Postzegellaan (+10 minuten) Voor voetgangers via de autoparking Hanswijkvaart- de achterkant van het stationsgebouw- stationsgebouw- K. Albertplein (+6 minuten)   Zaterdagochtend heeft Infrabel het grootste onderdeel van de nieuwe stalen brug over de Leuvense Vaart in Mechelen geplaatst. Dit is de laatste te realiseren brug in het kader van de Spoorbypass. Er gingen aan dit technisch hoogstandje heel wat voorbereidingen vooraf en dit was enkel mogelijk dankzij 2 gigantische mobiele kranen. De werken passen in de aanleg een nieuwe spoorlijn die op termijn zal zorgen voor een capaciteitsuitbreiding in Mechelen, een aansluiting met de Diabolo en een verbetering van de mobiliteit van en naar Brussel.  ...

In het Huis van de Mechelaar liggen tussen 23 februari en 24 maart de plannen voor het nieuwe treinstation ter inzage. Zowel de stedelijke bouwdienst als het communicatieteam van Mechelen in Beweging zijn er beschikbaar voor uitleg. Ook de grote stationsmaquette kan men er bezichtigen....

17/02/2017- De plaatsing van de nieuwe spoorwegbrug over de Leuvense Vaart zorgt begin maart voor verkeershinder in de omgeving van de Colomabrug. Vooral voetgangers en fietsers uit de wijk Tervuursesteenweg moeten gedurende zeven dagen omleidingen volgen. Wanneer? De werken starten op dinsdag 28 februari en duren minstens tot zaterdag 11 maart. Welke werken worden uitgevoerd? Begin maart plaatst Infrabel een nieuwe stalen spoorwegbrug over de Leuvense Vaart. Aan de twee kanaaloevers worden kranen gezet die zware lasten moeten tillen. Daarom moet de ondergrond eerst gestabiliseerd worden. Op momenten dat de kranen de brugdelen op hun plaats hijsen, is omwille van veiligheidsredenen geen voetgangers- en fietsverkeer mogelijk aan de Hanswijkvaart. Hinder? Tijdens de werken tracht de aannemer zoveel mogelijk de Hanswijkvaart open te houden, maar dat lukt niet altijd. Op dinsdag 28 februari tot en met zondag 5 maart (Krokusvakantie) en op zaterdag 11 maart is er een omleiding voor de voetgangers langs de achterkant van het station. Hier komen 6 minuten bij. De fietsers rijden dan langs de Colomalaan, Jubellaan en Postzegellaan. En rekenen best op 10 extra minuten. Voor automobilisten is er geen hinder. Trein-en busgebruikers kunnen altijd ongehinderd het station bereiken.    ...

17/02/2017- Op vrijdag 24 februari wordt de Colomalaan ter hoogte van het technisch lokaal van de Tangent opnieuw in zijn volledige breedte hersteld. Voor fietsers en voetgangers is er geen hinder. Automobilisten ondervinden minimale hinder aan de ingreep. ...

21/12/2016- Volgende weken worden de laatste ‘vlaaien’ beton gestort en dan is de ruwbouw van de ondergrondse parking klaar. De parking ligt dan helemaal dicht, maar binnenin zal het nog krioelen van de bedrijvigheid. Tegen de zomer van 2017 start de afwerking. Dat betekent dat er nutsleidingen, verlichting, veiligheidsmaterialen en signalisatie worden aangebracht. Als alles vlot verloopt, gaat de ondergrondse parking in het voorjaar van 2018 open. Aangezien de Tangent pas in 2019 klaar is, zal het autoverkeer via een in-en uitrit aan de Hanswijkvaart de parking bereiken. De ondergrondse parking wordt met haar 2000 plaatsen de grootste autoparking in Mechelen. Binnenin de ruime parking: 16m lange overspanningen en 2,5m hoog Rechts zie je een stuk dakplaat afgewerkt met het  harsvulmiddel ‘mastiek’. Kiss & ride onder spoor 11 &12 Kiss & ride met zicht op de Tangent Voor ons ziet u de toekomstige circulatiezone Zolang de temperatuur positief is, gaan de betonstorten door.    ...