Nieuwsoverzicht

13/05/2016 - Er rest ons voorlopig nog één nacht werkzaamheden op de Brusselsesteenweg. Het betonnen massief dat eerder voor heel wat lawaaihinder zorgde, is volledig verwijderd. Tijdens de nacht van vrijdag 13 op zaterdag 14 mei moet de aannemer nog negen damplanken in de grond trillen. Ook dit zal voor geluidshinder zorgen, maar niet zo erg als tijdens de nacht van afgelopen dinsdag op woensdag. Een damplank in de grond bevestigen kan in een relatief kort tijdsbestek. Alvast onze excuses voor de geluidshinder komende nacht. 11/05/2016 - De projectverantwoordelijken van het stationsproject Mechelen in Beweging wensen zich uitdrukkelijk te verontschuldigen voor de overlast die de voorbije nacht veroorzaakt werd. De nacht van dinsdag op woensdag zorgden onvoorziene moeilijkheden voor bijzonder veel lawaaihinder. Het verwijderen van een niet eerder gedetecteerd betonnen massief in de werfzone aan de Brusselsesteenweg, ter hoogte van de Kruisbaan, heeft in de nacht van dinsdag op woensdag voor bijzonder veel lawaai gezorgd. De aannemer is daar al geruime tijd bezig om een doorgang voor de Tangent onder de spoorlijn Mechelen – Brussel te maken. Nadat in het paasweekend een enorm betonnen brugdek werd geplaatst, moest nu aan beide zijden van dat brugdek het spoorwegtalud verstevigd worden....

7/05/2016-  Niet alleen in het Infopunt van Mechelen in Beweging kom je vanalles te weten over het stationsproject. Sinds 6 mei kan je op de Botermarkt 12 bistro ‘M-Pop’ vinden, een gloednieuwe pop-upbistro. M-Pop is een initiatief van Mechelen Morgen in samenwerking met Steven Pauly van Hipstro en komt er in afwachting tot het geplande themacafé M-Punt enkele meters verderop kan openen in het Clarenhof. Mechelen Morgen wil vooral de toekomstperspectieven van onze stad in de kijker zetten, en dat is ook wat M-Pop op een leuke visuele manier zal doen. Tot eind juni kan je onze maquette van de Fietspuzzel en infoborden bekijken.  ...

4/05/2016- Om de doorgang van de toekomstige Tangent onder de spoorlijn Mechelen – Brussel ter hoogte van de Kruisbaan - aan te leggen, moeten er damplanken in het spoorwegtalud worden aangebracht.  Omwille van de dienstregeling voor het reizigersvervoer, kan dit alleen ’s nachts gebeuren. Volgens de huidige planning zullen deze werken plaats vinden van maandag 9 mei tot en met vrijdag 13 mei en dat telkens ’s nachts tussen 23.30u en 05.00u. Deze werken veroorzaken lawaaihinder. Alvast onze excuses hiervoor. 11/05/2016 UPDATE HINDER De nacht van maandag op dinsdag verliepen de werken erg vlot en bleef de lawaaioverlast relatief beperkt. Tijdens de nacht van dinsdag op woensdag is de aannemer tijdens de uitvoering van de werken echter op betonnen massieven gestoten, waardoor men zwaarder materiaal moest inzetten, met heviger lawaai tot gevolg. Spijtig genoeg is er geen andere uitvoeringsmethode mogelijk, ook niet voor de volgende nachten. Volgens het huidige schema zal immers ook nog de twee volgende nachten gewerkt worden. Nogmaals onze excuses voor de overlast.   ...

13/05/2016- Maandag 16 mei is het Pinksteren en sluit het Infopunt haar deuren. We helpen jullie graag telefonisch en via mail verder vanaf dinsdag 17 mei. Op woensdag 18 mei is het Infopunt opnieuw open.  T  0800 555 75 (gratis, tijdens de kantooruren) E info@mecheleninbeweging.be     Openingsuren Infopunt:  maandag 9- 11u - woensdag 12-15u- dondardag 16- 19u...

Deze voormiddag (20/4) heeft de aannemer aan Hanswijkvaart de fundering voor zijn torenkraan gemaakt. Hiervoor heeft hij enkele palen meters diep in de grond bevestigd, met gebruik van de heitechniek.Op die manier vermijdt de aannemer dat de gigantische kraan zou omvallen bij winderig weer of zware lasten.  ...

Zondag 17 april kregen 670 enthousiastelingen de kans om een exclusieve rondleiding te krijgen op een normaal vrijwel ontoegankelijk deel van de werf. Heel wat deelnemers bestempelden dit dan ook als een unieke ervaring. Meer dan 1.500 inschrijvingen kwamen er binnen, voor slechts 600 plaatsjes. Na heel wat puzzelen, konden we het aantal nog optrekken tot 670. Maar dan moesten we nog steeds meer dan de helft van de geïnteresseerden teleurstellen. De 670 gelukkigen kregen een bijna 2 uur durend parcours voorgeschoteld dat zich uitstrekt tussen het Douaneplein en de gebouwen van de Centrale Werkplaatsen aan de Leuvensesteenweg. Zij konden als eerste over de Tangent stappen, de toekomstige autoverbinding tussen de Brusselsesteenweg en het Douaneplein. Maar ze wandelden ook over de tijdelijk gedempte Dijle en mochten zelfs als eerste de in aanbouw zijnde spoorwegbrug over de Leuvensesteenweg betreden. Dat laatste kon alleen dankzij een enorme inspanning van de aannemer die erin geslaagd is zijn werkschema zodanig aan te passen dat het betonneren van deze brug met enkele dagen vervroegd werd.  Na een inleidende infosessie werden de bezoekers rondgeleid door speciaal daarvoor opgeleide stadsgidsen. Bovendien stonden op enkele cruciale punten specialisten van het studiebureau TUC RAIL die extra...

De fietsers onder jullie zullen het ondertussen al gezien hebben. Op de fietsrekken aan de achterzijde van het station hangt sinds kort een briefje, dat de rekken op vrijdag 22/4 verwijderd zullen worden. Waarom? Vanaf 22/4 zal de werfzone achter het station anders ingericht worden. Dan start de aannemer namelijk met de aanleg van de inrit naar de toekomstige ondergrondse parking. De rekken die verwijderd worden, staan hiervoor in de weg en zullen daarom dus verwijderd worden. Rekken verwijderen? Het gaat slechts om een gedeelte van de rekken, dat in de weg staat voor de aanleg van de inrit naar de ondergrondse parking. Deze rekken zullen vrijdag verwijderd worden. En meteen opnieuw geplaatst worden aan de andere kant van de rekken. Er zullen dus geen plaatsen verdwijnen! Waarom dan dat briefje? Omdat de fietsen die in deze rekken staan, die verwijderd worden, weg moeten zijn vóór vrijdag 22/4. Anders zal Fietspunt de sloten overknippen en de fietsen meenemen. Verzet dus op tijd uw fiets!...

Vanaf vrijdagavond 22 april zal het huidige fiets- en voetpad langs Hanswijkvaart, ter hoogte van Postzegelbrug, opnieuw langs de kant van het station lopen. Fietsers en voetgangers zullen er gebruik maken van een brede brug, over de werfput. Momenteel is de aannemer bezig met de aanleg hiervan. Maar vrijdagavond zal deze brug normaal dus klaar zijn. Opgelet vrijdagavond, dat u zich niet van kant vergist!...

Donderdag 14 april startte de aannemer al heel vroeg met werken langs de Leuvensesteenweg. In kader van het stationsproject voerde hij er betonwerken uit aan de nieuwe spoorwegbrug. In totaal stortte hij ongeveer 1.100 m³ beton. En dit moest zonder onderbreking, om een mooi egaal stortvlak te bekomen. Vanaf ongeveer 3.30 uur reden betonmixers af en aan op de twee werfzones langs de steenweg. Betonpompen pompten het materiaal in een continu tempo naar boven. Eens het beton gestort was, werd de betonlaag machinaal afgevlakt. Zondag 17 april, konden de bezoekers van het Groot Werfbezoek het geleverde werk van dichtbij gaan bewonderen. Zij konden als eersten over de nieuwe brug wandelen....

Begin februari begon de aannemer te werken aan de vaartzijde op Hanswijkvaart. Hiervoor moest hij het fiets- en voetpad tijdelijk verleggen naar de kant van de stationswerf. Spijtig genoeg liet de vrije zone niet toe om een rechtlijnig pad aan te leggen, en zitten er nu twee hoeken van 90° in. Bij onoplettendheid kan dit tot gevaarlijke situaties leiden. Deze problematiek werd al enkele keren besproken met verschillende partijen. Maar telkens wordt er besloten dat oplossingen als wegmarkeringen en spiegels geen nut zouden hebben in deze situatie. Daarom willen we de weggebruikers vragen om zich hier extra hoffelijk te gedragen naar elkaar toe. De weginrichting vraagt hier om aangepast gedrag. Vertraag nog een beetje meer. Kijk extra goed uit. Laat elkaar zoveel mogelijk ruimte om te passeren. Gelukkig gaat het hier slechts om een tijdelijke situatie. Eind maart wordt het fiets- en voetpad opnieuw verlegd. De aannemer zal er speciaal voor fietsers en voetgangers een overbrugging over de werfput aanleggen. Geen rechte hoeken meer, maar comfortabel en overzichtelijk rechtdoor rijden. Tot dan excuseren wij ons voor het ongemak....