Nieuwsoverzicht

In het Huis van de Mechelaar liggen tussen 23 februari en 24 maart de plannen voor het nieuwe treinstation ter inzage. Zowel de stedelijke bouwdienst als het communicatieteam van Mechelen in Beweging zijn er beschikbaar voor uitleg. Ook de grote stationsmaquette kan men er bezichtigen....

17/02/2017- De plaatsing van de nieuwe spoorwegbrug over de Leuvense Vaart zorgt begin maart voor verkeershinder in de omgeving van de Colomabrug. Vooral voetgangers en fietsers uit de wijk Tervuursesteenweg moeten gedurende zeven dagen omleidingen volgen. Wanneer? De werken starten op dinsdag 28 februari en duren minstens tot zaterdag 11 maart. Welke werken worden uitgevoerd? Begin maart plaatst Infrabel een nieuwe stalen spoorwegbrug over de Leuvense Vaart. Aan de twee kanaaloevers worden kranen gezet die zware lasten moeten tillen. Daarom moet de ondergrond eerst gestabiliseerd worden. Op momenten dat de kranen de brugdelen op hun plaats hijsen, is omwille van veiligheidsredenen geen voetgangers- en fietsverkeer mogelijk aan de Hanswijkvaart. Hinder? Tijdens de werken tracht de aannemer zoveel mogelijk de Hanswijkvaart open te houden, maar dat lukt niet altijd. Op dinsdag 28 februari tot en met zondag 5 maart (Krokusvakantie) en op zaterdag 11 maart is er een omleiding voor de voetgangers langs de achterkant van het station. Hier komen 6 minuten bij. De fietsers rijden dan langs de Colomalaan, Jubellaan en Postzegellaan. En rekenen best op 10 extra minuten. Voor automobilisten is er geen hinder. Trein-en busgebruikers kunnen altijd ongehinderd het station bereiken.    ...

17/02/2017- Op vrijdag 24 februari wordt de Colomalaan ter hoogte van het technisch lokaal van de Tangent opnieuw in zijn volledige breedte hersteld. Voor fietsers en voetgangers is er geen hinder. Automobilisten ondervinden minimale hinder aan de ingreep. ...

21/12/2016- Volgende weken worden de laatste ‘vlaaien’ beton gestort en dan is de ruwbouw van de ondergrondse parking klaar. De parking ligt dan helemaal dicht, maar binnenin zal het nog krioelen van de bedrijvigheid. Tegen de zomer van 2017 start de afwerking. Dat betekent dat er nutsleidingen, verlichting, veiligheidsmaterialen en signalisatie worden aangebracht. Als alles vlot verloopt, gaat de ondergrondse parking in het voorjaar van 2018 open. Aangezien de Tangent pas in 2019 klaar is, zal het autoverkeer via een in-en uitrit aan de Hanswijkvaart de parking bereiken. De ondergrondse parking wordt met haar 2000 plaatsen de grootste autoparking in Mechelen. Binnenin de ruime parking: 16m lange overspanningen en 2,5m hoog Rechts zie je een stuk dakplaat afgewerkt met het  harsvulmiddel ‘mastiek’. Kiss & ride onder spoor 11 &12 Kiss & ride met zicht op de Tangent Voor ons ziet u de toekomstige circulatiezone Zolang de temperatuur positief is, gaan de betonstorten door.    ...

21/12/2016- Tijdens het bouwverlof in de kerstperiode zullen er geen werfactiviteiten zijn tussen 24 december ‘16 en 1 januari ‘17. Ook het Communicatieteam sluit die week de deuren van het Infopunt. Dringende meldingen mag je naar info@mecheleninbeweging.be sturen. De stationswandeling ‘De Werf van de Eeuw’ kan ook in 2017 nog steeds geboekt worden via Toerisme Mechelen. Ook de stationsmaquette kan je tot eind januari bezichtigen in de lokettenzaal van het station. Daarna verhuist de maquette opnieuw naar het Huis van de Mechelaar. ...

21/12/2016- Donderdagochtend 22 december start de aannemer met het vrijmaken van de werfzone Brusselsesteenweg. Onder voorbehoud van het weer zal vrijdagavond 23 december de 2de rijstrook stadinwaarts opnieuw berijdbaar zijn. Gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers zullen steeds doorkunnen, mits beperkte hinder. Het afgelopen jaar werd de Brusselsesteenweg deels ingenomen door de aannemer om er de doorsteek van de toekomstige Tangent en een brugdek te bouwen. De aannemer heeft de betonnering van de steunpijlers onder het spoorweglichaam net afgerond.    ...

21/12/2016- Het inschuiven van een 100meter lang brugdek op de Jubellaan, de aansluiting van de tunnelhelften, onderwaterwerken en de plaatsing van de Tangentbrug over de Dijle, het einde van de ruwbouw van de ondergrondse parking...

25/11/2016- Tussen 12 en 16 december moeten alle fietsen in de fietsenstalling in de Stationstraat (gedeelte naast de Postzegelbrug) weggehaald zijn. In deze periode voert een firma herstellingswerken uit onder het spoorweggebouw. Dit zijn geen werken voor het nieuwe stationsproject, enkel onderhoudswerken van het oude stationsgebouw. Fietsen die tussen 12 en 16 december niet werden weggehaald, zullen door Fietspunt verwijderd en opgeslagen worden. Indien je je fiets niet weggehaald hebt, kan je hem achteraf afhalen bij Fietspunt. ...

7/02/2017- Om het ingewikkelde bouwwerk van het nieuwe station beter te begrijpen, is er ook een maquette gemaakt. Tijdens het openbaar onderzoek begin 2017 zal de maquette van het stationsproject te vinden zijn in het Huis van de Mechelaar en daarna verhuist ze voorgoed naar het Infopunt in de Consciencestraat 1b, Mechelen.    ...

27/10/2016- NMBS dient binnenkort de aanvraag tot bouwvergunning in voor het nieuwe ontwerp van het station Mechelen. De uiteindelijke realisatie is evenwel nog onder voorbehoud van goedkeuring van het nieuwe meerjareninvesteringsplan. NMBS wil de hele onthaalinfrastructuur van het Mechels station vernieuwen om de reizigers meer comfort te bieden. Zo wordt het hele station volledig overkapt, komen er brede, comfortabele perrons die optimaal toegankelijk zijn dankzij trappen, roltrappen en liften. De gelijkvloerse ruimte van het stationsgebouw wordt volledig opengewerkt om een doorwaardbaarheid te creëren en er een aangename verblijfsruimte van te maken. De stalling voor 5.000 fietsen wordt gecentraliseerd in één ruimte onder het stationsgebouw. Het nieuwe Mechelse station wordt een hedendaags gebouw dat efficiëntie nastreeft en toch een hoogstaande architecturale waarde bezit.  Het stationsproject Mechelen, een samenwerking tussen NMBS, Infrabel, AWV, De Lijn en de Stad Mechelen, verkreeg in 2011 al een bouwvergunning voor het volledige project met een nieuw trein- en busstation, fietsinfrastructuur en een ondergrondse autoparking, een nieuwe verbindingsweg en de aanleg van een spoorbypass. Wegens besparingen bij NMBS werd het stationsontwerp aangepast zonder afbreuk te doen aan het comfort voor de reizigers. Zo wordt er in het nieuwe ontwerp van stationsgebouw en in de afwerking van de parking...