Nieuwsoverzicht

      16/04/2015- Het containerpad aan de achterzijde van het station zal weldra vervolledigd worden. Er ontbreken nog twee containers om de bouwput in zijn geheel te overbruggen zodat ook alle grond onder het pad kan uitgegraven worden. Op dit moment moet er nog zo'n 100.000 m3 grond uitgegraven en afgevoerd worden.  Treinreizigers zullen hier minimale hinder aan ondervinden. De achterzijde blijft steeds bereikbaar. Gedurende 1,5 week zullen ze op het pad een kleine omleiding volgen. Die omleiding bevindt zich op een grondplatvorm afgewerkt met rubberplaten, een ijzeren leuning en Herashekken.  Timing Dinsdag- 21/4 op woensdagnacht 22/4: opbouw van de omlegging voetgangerspassage 22/4 tot 29/4: ingebruikname omlegging 30/4: opening laatste containers voetgangerspassage  ...

  16/04/2015- Het fiets- en voetpad aan de Hanswijkvaart is verlegd naar de zijde van de Leuvense Vaart. (zwakke) Weggebruikers zullen hier geen hinder aan ondervinden, want het pad blijft ten alle tijden open. Voor auto's blijft de Hanswijkvaart tussen de Colomaburg en de Postzegelbrug wel afgesloten. De aannemer van het station heeft de zone ingenomen om de Tangent verder te kunnen bouwen. Wat verder op de Hanswijkvaart, net voorbij de Colomabrug en tegenover de vervangparking, werd dan weer een fietssuggestiestrook aangebracht. ...

  16/04/2015- Op vraag van een aantal weggebruikers werd op de hoek van de Stationstraat en de Hanswijkvaart een grote hoekspiegel aangebracht, zodat fietsers en voetgangers hun tegenliggers veilig kunnen kruisen. Voorlopig is het fiets- en voetpad op de Hanswijkvaart tijdelijk verlegd, waardoor de hoekspiegel niet helemaal tot zijn recht komt. Vanaf het pad opnieuw tegen de werf van het station ligt zal deze 'Minder Hinder'-ingreep zeker weer van pas komen.  ...

    02/04/2015- Op de werfzone station rijden betonmixers af en aan om de betonstorten voor de Tangent uit te voeren. Diverse werfomstandigheden zorgen ervoor dat betonmixers niet altijd volstaan om het stortklaar beton op de juiste plek te lossen. (foto) Om grote hoeveelheden beton te verdelen of om het beton over zeer grote afstanden te leveren is deze 50 meter lange betonpomp het meest geschikte voertuig. Per dag kan de pomp maximaal 120m3 specie storten. Dat betekent dat er om de 6 minuten een nieuwe betonmixer af- en aanrijdt. Na de betonstort strijkt een gespecialiseerde arbeider het beton glad met een trilplaat. Het doel van dit ‘verdichten’ is de luchtbellen uit het mengsel verwijderen. Tenslotte wordt een vloeistof op het beton gespoten die een te snelle uitdroging (en dus ook scheurtjes) moet voorkomen. In 2018  kunnen we via de Tangenttunnel (750m) onder andere van en naar de ondergrondse parking rijden. Meer lezen over bouwmethodes?...

    27/03/2015- Van maandag 30 maart op dinsdag 31 maart zal het containerpad aan de achterzijde van het station tussen 23u en 4u afgesloten worden. Deze maatregel zal ook van toepassing zijn op de volgende nacht van dinsdag  31 maart op woensdag 1 april. Het containerpad moet dus even dicht zodat de nodige ankers voor de diepwanden kunnen geplaatst worden. Deze werfactiviteit brengt enkel beperkte hinder met zich mee voor reizigers die op deze tijdstippen van en naar de vervangparkings wandelen. De reizigers kunnen nog steeds gebruik maken van de uitgang aan de stadszijde en via de Hanswijkvaart de vervangparkings bereiken.   ...

    25/03/2015- Goed nieuws voor fietsers en voetgangers die de Colomalaan op moeten, want ter hoogte van de werf in-en uitrit scheidt een betonnen muurtje (New Jersey's) hen van het auto- en werfverkeer. Voortaan zullen ze minder last hebben van opspattend water, slijk en steengruis. De verkeersingreep kwam er op vraag van vele fietsers, het oudercomité van de Colomaschool en in overleg met de mobiliteitsexperten van Mechelen in Beweging.     ...

  10/03/2015 Op woensdag 11 maart zal de aannemer op de Leuvensesteenweg ter hoogte van de werf in- en uitrit betonneringswerken uitvoeren. Omdat de betonstorten in één stuk moeten gebeuren, zullen deze werken plaats vinden tussen 4u ' s morgens en 19u 's avonds. Het verkeer zal de hele dag steeds in twee richtingen kunnen rijden. In overleg met de politie zal het verkeer er in goede banen geleid worden. Alvast onze excuses voor de mogelijke hinder.   ...

    03/03/2015- Na 5 jaar is het Infopunt aan een kleine verbouwing toe, want er komt binnenkort een nieuwe maquette bij. Daarom sluiten we twee dagen de deuren, namelijk woensdag 4 en donderdag 5 maart. Vanaf maandag 9 maart gaat het Infopunt opnieuw open.  ...

  27/02/2015- Tussen zaterdagochtend 28/2 om 5u30 en maandagochtend  2 maart 6u zal het fiets- en voetpad aan de Hanswijkvaart verlegd worden tegen de vaart. De aannemer moet via de Hanswijkvaart beton storten voor de voetplaat van een derde torenkraan in de bouwput. Voetgangers en fietsers zullen geen hinder ondervinden aan deze tijdelijke ingreep.  ...

  24/02/2015 Op het gedeelte tussen Leuvensesteenweg en Douaneplein moet de Tangent heel wat bestaande verkeersinfrastructuur krijgen. Zo moeten de auto’s onder meer onder de spoorlijn Mechelen – Leuven geloodst worden. Om dat mogelijk te maken, wordt op de werfzone Arsenaal, vlak bij de Wagonstraat, een groot brugdek in gewapend beton gebouwd. Volgens de huidige timing zal dat brugdek tijdens het verlengde Pinksterweekend (30 mei tot en met 1 juni) op zijn definitieve plaats worden gemaneuvreerd. Dat betekent drie dagen en nachten onafgebroken werken. Opbouw platform voor fabricage definitief brugdek. Opbouw platform voor fabricage definitief burgdek. Zicht op tijdelijk brugdek op de spoorlijn Mechelen-Leuven.     ...