Nieuwsoverzicht

Op dinsdag 4 maart  tussen 4u en 20u zal er hinder zijn op de Colomalaan. Het verkeer zal er ter hoogte van de Colomaschool tussen 4u en 6u ' s morgens beurtelings over één rijstrook moeten. Vanaf 6u tot 20u zal de Colomalaan opnieuw in twee richtingen berijdbaar zijn, maar er blijft hinder mogelijk. Bij slecht weer of moeilijkheden tijdens het asfalteren, worden de werkzaamheden op woensdag 5 maart volgens dezelfde verkeersregeling voortgezet. Nadat in februari de riolering  op de Colomalaan verlegd werd, krijgt de Colomalaan een nieuwe laag asfalt. Er lag al een tijdelijke verharding, maar die moet nu vervangen worden door een definitieve, duurzame asfaltlaag.  ...

Vanaf zaterdag 22 februari om 6u 's morgens wordt de achterin-en uitgang van het centrale station opnieuw opengesteld voor voetgangers. Dat is twee dagen vroeger dan verwacht. De achteruitgang van het centrale station werd  op 14 februari een tiental dagen afgesloten. Een tijdelijke trapconstructie moest ervoor zorgen dat de reizigers veilig en comfortabel tot op de perrons geraakten. Minder mobiele reizigers konden best de ingang aan de stadszijde nemen. Deze tijdelijke situatie moest de aannemer in staat stellen om de constructie van de diepwanden voor de bouw van de stationsparking te voltooien.        Tegen half maart moet de constructie van de diepwanden voor de toekomstige stationsparking helemaal klaar zijn. Het sluitstuk bevindt zich evenwel ter hoogte van de achteringang naar de perrons en omwille van veiligheidsredenen kan men op die plaats geen voorbijgangers toelaten. De meest voor de hand liggende oplossing bestond erin om alle treinreizigers naar de ingang aan de stadszijde te sturen, maar dat zou een te vermijden omweg betekenen. Daarom hebben de projectleiders de aannemer gevraagd een tijdelijke oplossing te creëren. Dat gebeurt onder de vorm van een trapconstructie, die vanaf de...

De werfzone aan het Douaneplein langs de Dijle krijgt steeds meer vorm. Nog tot 3 februari 2014 kan je er met je eigen ogen de bedrijvigheden waarnemen. Daarna gaat een stuk Dijlepad, tussen de Zandpoortvest en het sluizencomplex Nekkerspoel-Borcht voor 3 jaar dicht. Momenteel brengen camions massa's grond aan om de Dijle gedeeltelijk overrijdbaar te maken. Het werfverkeer kan hierdoor langs de Dijle af- en aanrijden in plaats van de Leuvensesteenweg en de Smissstraat met zwaar transport te belasten. De aannemer is nu ook bezig met het het inkokeren en opvullen van palen op de werf. Mechelen in Beweging bouwt hier in de toekomst: > een nieuwe spoorbypass > een autobrug voor de tangent > een bijkomende oeververbinding voor fietsers en voetgangers    ...

Op de werfzone naast de wijk Arsenaal en langs de Leuvensesteenweg is de aannemer gestart  met het heien van palen in de grond. Dat veroorzaakt mogelijk lawaai en trillingen. De werken gebeuren op vrij ruime afstand van de woningen, waardoor ze als hinderlijk kunnen ervaren worden, maar ze veroorzaken geen schade aan omliggende huizen. Het heien van de palen duurt nog tot en met begin juni.   Indien u nog vragen heeft over deze werfzone of werkzaamheden in het projectgebied, kan u ons contacteren via 0800555 75, via info@mecheleninbeweging.be of langskomen bij het Infopunt, Consciensestraat 1b, Mechelen.    ...

Aanleiding van de het bijzonder nood-en interventieplan De werken in en rond de stationsomgeving brengen heel wat veiligheidsmaatregelen met zich mee. Desondanks zijn ongelukken op een werf van zo'n omvang nooit volledig uitgesloten. Historisch gezien zijn hier in de tweede wereldoorlog ook bommen gedropt. Sommige hiervan liggen nog in de grond en zijn dus niet afgegaan tijdens de wereldoorlog. Aangezien we dit weten, laten we niets aan het toeval over. De firma ADeDe heeft een studie gemaakt. Zij hebben de locatie van de niet-ontplofte springtuigen zo veel mogelijk in kaart gebracht. De aannemer moet zelf ook veiligheidsmaatregelen nemen. Tijdens de werken worden de meest moderne technieken gebruikt om elk risico tot een absoluut minimum te beperken. Zo wordt de grond herhaaldelijk 3 meter gescand en 2 meter afgegraven. De kans dat een bom geraakt wordt is dus zeer klein. Moest dit toch gebeuren, zijn we via dit bijzonder nood- en interventieplan voorbereid om de veiligheid van alle burgers te garanderen. Nog tot eind 2014 bestaat het risico dat de aannemer op een bom stoot, tot zo lang blijft het bijzonder nood- en interventieplan van kracht. Wanneer de aannemer de aanwezigheid van een bom scant, wordt de ontmijningsdienst DOVO verwittigd. Zij...

Vanaf 3 februari 2014 wordt het Dijlepad tussen de Zandpoortvest en het sluizencomplex van Nekkerspoel-Borcht volledig afgesloten. Gedurende enkele jaren zullen voetgangers en fietsers een alternatieve route moeten volgen. Na de werken van Mechelen in Beweging krijgen ze van op het Dijlepad wel een rechtstreekse toegang naar zowel de Leuvensesteenweg als naar het Douaneplein. Werf Douaneplein draait op volle toeren Net naast de spoorwegbrug over de Binnendijle, ter hoogte van de Zandpoortvest, bouwt Mechelen in Beweging: > een nieuwe spoorbypass > een autobrug voor de tangent > een bijkomende oeververbinding voor fietsers en voetgangers De aannemer heeft hier een beperkte oppervlakte ter beschikking, waardoor hij genoodzaakt werd om het Dijlepad tussen de Zandpoortvest en het sluizencomplex van Nekkerspoel-Borcht uit veiligheidsredenen volledig af te sluiten. De verbinding tussen Muizen en de wijk Nekkerspoel blijft wel mogelijk. Alternatieve route voor fietsers en voetgangers Voor fietsers en voetgangers is er een alternatieve route uitgestippeld, waarbij er toch zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van het  Dijlepad. Wie vanaf de Dijlebrug in Muizen naar Nekkerspoel wil, ondervindt geen enkele moeilijkheid. Dat kan langs beide rivieroevers, vermits de doorgang aan de kant van de Leuvensesteenweg open blijft tot aan het sluizencomplex van Nekkerspoel-Borcht....

Sinds 31 augustus 2019 kan je parkeren in de nieuwe ondergrondse stationsparking. In eerste instantie worden enkel de bovenste twee verdiepingen opengesteld. Wanneer de Tangent gebruiksklaar is, gaat ook de -3 open en zal er plaats zijn voor 2000 wagens....

De Colomalaan zal in de weekends van vrijdag 31 januari t.e.m. zondag 2 februari en vrijdag 7 februari en zondag 9 februari afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer. Fietsers en voetgangers kunnen nog wel door. In het kader van het stationsproject Mechelen in Beweging moet er op de Colomalaan een nieuwe verbinding voor riolering aangelegd worden. Dat kan alleen als de belangrijke verbindingsweg afgesloten wordt. De rioleringsbuizen die de Colomalaan dwarsen, liggen erg diep. De werkput gaat tot een diepte van 3,5 meter. Omwille van veiligheidsredenen is het onmogelijk om autoverkeer rakelings langs dergelijke diepe putten te sturen. Daarom ziet de aannemer zich verplicht de rijbaan af te sluiten. Voetgangers en fietsers kunnen wel langs. In die periode wordt ook de Tervuursesteenweg heraangelegd. Daardoor is het gedeelte tussen de Dennenstraat en de Voetbalstraat ook al afgesloten voor alle autoverkeer. Om onnodig verkeer zoveel mogelijk te vermijden, zullen op de Leuvensesteenweg waarschuwingsborden geplaatst worden, die de automobilisten aanzetten om via het Raghenoplein en de stadsvesten in de richting van Brussel te rijden. Voor de omgekeerde route gebeurt net hetzelfde. De Colomalaan is een drukke verbingsbaan, daarom wordt de klus tijdens verkeersluwe momenten geklaard. Ook wil men hinder voor de...

Dinsdag in de vooravond werd op perron 9 een duidelijke verzakking vastgesteld. Omwille van veiligheidsredenen werd het treinverkeer onmiddellijk van spoor 9 en spoor 8 weggehaald en werd ook de achteringang van het station gesloten. Maar nog dezelfde avond bleek alles onder controle te zijn en was er geen acuut gevaar meer voor verdere verzakkingen.Meteen werd ook het spoorverkeer genormaliseerd en alle toegangen terug opengesteld. De schade zal zo snel mogelijk hersteld worden. De oorzaak van de verzakking is nog niet duidelijk. Mogelijk heeft de zware regenval van de voorbije dagen het wegspoelen van grond onder de perrons veroorzaakt. Voorlopig gaat men er ook van uit dat de verzakking geen rechtstreeks gevolg is van de werken aan het stationsproject.  ...

De constructie voor de diepwanden die de bouw van een ondergrondse parking mogelijk moeten maken, nadert zijn laatste fase. Tegen maart 2014 moet de volledige omtrek klaar zijn. Nu wordt er vooral gewerkt langsheen spoor 10 en dat vereist speciale veiligheidsmaatregelen. Om te voorkomen dat de sporen verzakken, wordt tegen het talud een zogenaamde ‘vernagelde wand’ aangebracht. Dat is een constructie waarbij grote metalen nagels in de wand worden verankerd. Die moeten beletten dat er zich grondverschuivingen voordoen. Door middel van optische meting met een systeem van spiegeltjes geeft een computerprogramma trouwens continu aan of de sporen perfect op hun plaats blijven. Nu het talud voor 100% gestabiliseerd is, kan het graafwerk voor de diepwanden tot op een diepte van 26 meter probleemloos worden uitgevoerd. ...